Nyligen stod det klart att Erik Sjöberg lämnar rollen som head of Vimla för att i stället bli vd på Geomatikk Sverige. Nu står det klart att efterträdaren blir Veronica Bernhardsson, som närmast kommer från rollen som head of value, product and development hos operatören.
Nya Vimla-vd:n: ”Väldigt stora skor att fylla”
På nytt jobb Det blir Veronica Bernhardsson som tar över Erik Sjöbergs roll som vd för Vimla. Läs om hennes syn på nya rollen, hur hon hamnade i telekombranschen och hennes prioriteringar framåt.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Vad blir det första du gör i den nya rollen?
– Det absolut första jag kommer att göra blir att sätta mig ner med teamet och kolla läget. Det handlar om att skaffa mig en lägesbild över vad folk har i pipen och vill göra framåt.
Vad blir den största utmaningen med jobbet?
– Det är väldigt stora skor att fylla. Erik har gjort ett fantastiskt jobb för Vimla, och jag vill jacka i där han lämnar och fortsätta på den inslagna vägen. Det kommer bli en utmaning att göra ett lika bra jobb sen han har gjort.
– Sedan vet alla att det är en klurig marknad med jättehög konkurrens där alla alltid tävlar head to head. För just Vimla handlar det också om att alltid i alla lägen prioritera kulturen. Kundresan och att tydliggöra värdet som användaren verkligen har för oss kommer vara min topp-prioritet framåt.
Innan hon kom till Vimla tillbringade Veronica Bernhardsson två år på Tele2.
– Först jag var trainee till Samuel Scott och sedan var jag commercial manager för Comviq Prepaid.
Vad har du tagit med dig från den tiden?
– Att jobba så nära Samuel var otroligt viktigt för mig. Han är fortfarande en stor förebild. Jag är evigt tacksam för hur mycket jag lärde mig om hur man kan tänka och ta sig an problem.
– Sedan som commercial manager lärde jag mig att äga en hel affär. Att hålla churn, lyckas med PNL, och jobba med produktutveckling. Jag lärde mig väldigt mycket på ganska kort tid som jag haft extremt mycket användning för senare, även om hur vi arbetade på Comviq då skiljer sig väldigt mycket från hur vi jobbar på Vimla idag.
Var det självklart att det skulle bli telekombranschen?
– När jag tog examen var jag väldigt bestämd i att jag skulle vara trainee, eftersom det kändes bra avstamp så jag började läsa på om olika branscher och insåg ganska snabbt att telekombranschen jobbade väldigt intressant med trainee-tjänster.
– Jag besökte Tele2 och fastnade direkt för branschen. Det är viktigt i alla människors liv. Alla har en relation till telekom och det händer saker precis hela tiden.
Innan Veronica Bernhardsson kom till Tele2 skrev hon sin masteruppsats på Spotify.
– Det var väldigt lärorikt och häftigt bolag att vara på. Jag gjorde en organisationsanalys av hur Spotify gick från en start-up till en scale-up och vad det hade fått för effekter på organisationen.
Finns det mycket för telekombranschen att lära av bolag som Spotify?
– Det finns en attityd kring att verkligen vara modiga på Spotify som alla bolag kan lära sig av. Man testar sig fram. Blir det fel så gör man bara om. Samtidigt tycker jag att vi på Vimla är väldigt modiga och den attityden fanns redan här långt innan jag kom hit, säger hon och fortsätter:
–Vi är duktiga på att kasta oss ut, har många häftiga idéer och en väldigt härlig inställning.
Vad hoppas du ha uppnått om två år?
– Vimla har växt och har tagit marknadsandelar. Samtidigt som vi har lika nöjda, eller allra helst ännu nöjdare kunder än vi har i dag. Sen kan man prata KPI:er och sådana saker hur länge som helst om jag om två år kan säga att vi är lika bra eller bättre på kundresan än vi är i dag och engagemanget från medarbetarna finns kvar kommer jag vara supernöjd.