nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fredrik Emdén

Ny metod som skapar bättre chefer

Konsulten Ella Wahlgren har utvecklat metoden HEPP som handlar om att med hjälp av värderingar skapa ett arbetsklimat som tillåter alla på arbetsplatsen att vara som de själva vill. Nu har hon och journalisten Fredrik Emdén skrivit boken "Heppologi – En bok om värderingar och ett kärleksfullt ledarskap" där de berättar om metoden.

HEPP är en förkortning för ”happy”, engagerad”, ”personlig” och ”på tå”. Hur dessa ord definieras i organisationen bestämmer alla medarbetare själva, tillsammans. Genom att låta alla på arbetsplatsen, både chefer och medarbetare, gemensamt utforma organisationens värdegrund blir HEPP en överenskommelse om att alla tar ansvar för helheten. Det skapas också en gemensam förståelse för hur viktigt det är hur man beter sig mot varandra och hur man bemöter kunder, besökare, medlemmar och andra.

HEPP handlar i grund och botten om att tillvarata drivkraften hos varje medarbetare. Det gör man enligt Ella Wahlgren genom att skapa ett arbetsklimat som tillåter alla att vara sig själva och hantera de situationer de hamnar i på sitt eget sätt. Det leder till att arbetet utförs mer effektivt – och till att alla får det roligare på jobbet. ”Hepp!” blir på så sätt inte bara en peppande hälsningsfras utan ett kontrakt mellan medarbetarna, ett löfte om ansvarstagande och ett verktyg för feedback.

Boken ges ut på förlaget Liber.

Fler nyheter

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

7 steg till en förbättringskultur

Att arbeta med ständiga förbättringar är nödvändigt i de flesta organisationer. Men hur får man till den rätta glöden hos medarbetarna? Hur bygger man som ledare en kultur av ständiga förbättringar?
– Gör det så enkelt som möjligt. Teorier och modeller i all ära – men det är vad man gör i vardagen som spelar roll, säger ledarutvecklaren Ola Ljunggren Bergeå.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här