nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Minst produktiva företag söker mest bidrag

I Anders Gustafssons färska doktorsavhandling från Jönköping International Business School har han studerat vad som händer med företag som får statliga stöd och lån och hur det påverkar dessa företags beteenden på kort respektive lång sikt. Hans teori är att ju mindre produktivt ett företag är desto mer stöd söker de.

– Den här typen av åtgärder syftar till att lösa marknadsmisslyckanden på kapitalmarknaden, som annars kan leda till att företag saknar de finansiella resurserna som de behöver för att investera i fysiskt eller humankapital. Om staten kan identifiera dessa företag och hjälpa dem med finansiering så kan företagen investera och växa, vilket i sin tur ökar den ekonomiska tillväxten, konstaterar Anders Gustafsson.

Hans forskningsesultat visar att företag som får bidrag får ökade vinster och högre produktivitet, men bara på kort sikt. På lång sikt syns inga effekter alls. Resultaten för offentliga lån är mera positiva, med långvariga positiva effekter på produktivitet och försäljning, men bara för de mindre företagen. Offentliga lån leder generellt sett heller inte till att företag anställer fler medarbetare.

Uppsatsen visar också att företag med låg marknadsproduktvitet ägnar mer tid åt att söka stöd eftersom de har lägre alternativkostnad ,det vill säga den intäkt som företaget går miste om när de lägger tid på att söka stöd i stället för att producera. De flesta företag får endast ett eller några få stöd, men det finns företag som har fått uppemot 40 olika stöd. Det är möjligt på grund av att de stödgivande myndigheterna inte kommunicerar sinsemellan.

Det kostar i tid att söka stöd, så varför ägnar sig då en del företag åt detta i så stor omfattning?

– Det blir lite av en affärsidé i vissa fall. Kostnaden för att söka stöd till företaget blir tid, vilket går att mäta genom att titta på vad företaget gör på marknaden, säger Anders Gustafsson.

Varför försvinner då inte denna typ av åtgärder?

– Det är svårt att komma på bra och givande åtgärder. För politikerna handlar det om att framstå som handlingskraftiga, för att visa att de agerar. Det är inte bra för dem att stå svarslösa. Vi har provat ett antal olika åtgärder i Sverige de senaste 30 åren och det är inte många som har fungerat särskilt effektivt. Poängen för politikerna är att framstå som aktiva och upptagna. Handlingen i sig kan vara mera viktig än handlingens effektivitet, menar Anders Gustafsson.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här