Låga försäljningsprognoser pressar SME-företag

Affärerna En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar att Sveriges små och medelstora företag (SME) står inför utmanande tider, med oroväckande låga försäljningsprognoser för det kommande året.

Låga försäljningsprognoser pressar SME-företag
Foto: Adobe Stock

Trots positiva signaler om en långsam återhämtning genom potentiella räntesänkningar och sjunkande inflation, förutspås svag tillväxt och fortsatt hög arbetslöshet.

– Vi ser en trög återhämtning i konjunkturen där små företag tvekar att göra investeringar, säger Anna Hedensjö Johansson, SME-expert på Svenskt Näringsliv, i ett pressmeddelande.

Endast 40 procent av de allra minsta företagen är optimistiska inför att öka sin försäljning under de kommande tolv månaderna. Mindre företag saknar ofta de stora marginaler som krävs för att hantera ekonomiska svängningar, vilket gör att riskerna vid investeringar blir påtagliga, vilket understryker behovet av ekonomisk stabilitet och förutsägbarhet för att möjliggöra tillväxt.

Utöver osäkerheten kring konjunkturen pekar företagarna även på högre kostnader och svårigheter att genomföra nödvändiga investeringar. Även om det finns vissa tecken på ekonomisk återhämtning finns fortfarande en risk för varsel och nedgångar i investeringsviljan.

– För företagare är det avgörande att skapa bättre förutsättningar – tydligare spelregler och mindre byråkrati. Genom rätt reformer kan vi se till att dessa företag, som står för en stor del av jobben och innovationer i landet, kan fortsätta växa och bidra till ekonomin – även i svåra tider, säger Anna Hedensjö Johansson.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.