Kronfågels nya vd: ”Lyssna, lära och skapa rätt förutsättningar”

På nytt jobb Sedan den 5 mars innehar Sofia Hyléen Toresson vd-posten på Kronfågel. Med erfarenhet från stora livsmedelsbolag och styrelsearbete inom branschen ska hon bidra med värdefull kunskap i sin nya roll.

Kronfågels nya vd: ”Lyssna, lära och skapa rätt förutsättningar”
Foto: Pressbild.

Sofia Hyléen Toresson har tidigare varit vd för HK Scan Sweden, försäljningsdirektör på Findus och marknad- och kategorichef på Pärson Sverige och Nestlé Sverige. Hon har även haft styrelseuppdrag i både nationella och internationella sammanhang – bland annat i Kiviks musteri, Livsmedelsföretagen och DLF (Dagligvaruföretagens förbund). 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Senast har hon som delägare startat och drivit ett bolag inom laddteknologi och mjukvarutjänster för elbilar. Hon tar över efter tidigare vd Fredrik Strömmen, som kommer att fortsätta att arbeta inom koncernen.

Hur känns det efter dina första dagar som ny vd?
– Det känns riktigt bra! Under mina första veckor har jag haft förmånen att träffa många av Kronfågels kompetenta och engagerade medarbetare. Jag är imponerad av den kunskap och det starka driv som finns i hela organisationen – och av den gemensamma viljan att varje dag leverera lokalproducerad, svensk kyckling av högsta kvalitet till hushållen runt om i landet, säger Sofia Hyléen Toresson.

Det har varit några stormiga år för Kronfågel. Hur är det att ta över som vd för ett företag som varit i kris?
– Att leda Kronfågel är ett stort ansvar, och det tar jag på största allvar. Företaget har gått igenom en tuff period, men jag ser också att den utmaningen har lett till lärdomar och utveckling. Vi har stärkt våra processer, byggt en tydligare struktur och ökat vår interna stringens.

Vad blir viktigt framåt?
– Det finns ett stort engagemang och mycket kompetens inom företaget. Framåt handlar det om att fortsätta bygga vidare på det som tagit form – att hela tiden utvecklas och bli ännu bättre i alla delar av verksamheten.

Hon framhåller att det nu sker många positiva satsningar inom bolaget som ska stärka Kronfågels position på marknaden.

– Kronfågel har ett starkt varumärke och en lång historia. Vi har också ett ansvar för att säkerställa tillgången på svensk kyckling i framtiden – inte minst för att bidra till Sveriges självförsörjningsgrad. Det kräver att vi skapar värde i varje del av kedjan, från uppfödning till tallriken, så att vi tillsammans kan driva en hållbar och konkurrenskraftig utveckling.

Vad ser du som viktigast i din roll som vd just nu?
– Att lyssna, lära och skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare att lyckas. Jag tror på ett nära, tillgängligt och inkluderande ledarskap – där tydlig riktning och ansvar är avgörande.

– Jag vill också bygga en kultur där vi ser och värdesätter varandra – där gemensamt ansvar är en självklar del av hur vi arbetar varje dag. Alla i organisationen bidrar med något unikt, men bär också ett eget ansvar för utvecklingen, och det är när vi får ihop helheten som vi kan nå vår fulla potential.

Du har bred erfarenhet av branschen, vad tar du med dig från dina tidigare roller?
– Framför allt insikten om vikten av att hela kedjan hänger ihop – från djurvälfärd och produktion till försäljning och konsumentrelationer. Jag har ett starkt engagemang för svensk livsmedelsproduktion. Det är inget vi kan ta för givet. Genom mina tidigare roller har jag fått se hur komplext det är, och vilket ansvar som krävs av alla aktörer i kedjan för att lyckas. Jag hoppas också kunna bidra med min kommersiella erfarenhet och min förståelse för hur vi skapar mervärde på marknaden – både i butik och hos konsument.

Vilka är de största utmaningarna för Kronfågel framåt – och hur planerar du att navigera genom dem?
– Vi har ett tydligt ansvar: att bedriva en hållbar och kvalitativ kycklingproduktion med omsorg om människor, djur och natur. Samtidigt behöver vi vara agila och kunna anpassa oss i en snabbt föränderlig omvärld. Vår styrka ligger i vår innovationsförmåga och vår relevans – att vi förstår konsumenternas behov och kan erbjuda produkter som inspirerar. För att lyckas krävs fokus, mod och samarbete – inom företaget såväl som med våra partners, säger Sofia Hyléen Toresson.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.