Med denna skeptiska hållning skriver Mats Alvesson, Martin Blom och Andreas Jansson, forskare vid Lunds universitet, om lärdomar utifrån företags och organisationers arbete i Värdet av värdegrunder.
Kritiserade värdegrundbegreppet synas
Förändringsledning
Allt fler chefer och medarbetare i svenska organisationer har under de senaste trettio åren börjat svänga sig med ordet värdegrund, runt nio av tio organisationer har idag en värdegrundspolicy. Samtidigt är missnöjet stort i att värdegrundsarbetet inte ger någon bestående effekt eller egentlig skillnad.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
— Det finns skäl att kritiskt ifrågasätta både hur och varför organisationer ägnar icke-försumbar tid, resurser och uppmärksamhet åt värdegrundsarbete. Det finns också skäl att utforska vilka alternativ som står till buds. Det är lätt hänt att idén att man bör ha en värdegrund och jobba med denna följer sin egen logik, blir ett mål i sig själv, med mycket oklar verkan på något utanför värdegrundsarbetet – och tillfälliga upplevelser av att det »känns bra«. Detta gäller nog en hel del modern organisationspraktik, där planer, policyer, powerpointpresentationer och annat ceremoniellt tar stor plats, säger Mats Alvesson.