– Det kanske inte verkar särskilt riskfyllt att arbeta på kontor. Men det finns arbetsmiljöproblem i sådana miljöer också, även om de inte är lika synliga som inom till exempel industrin. Därför talar vi om dolda faror på arbetsplatsen, berättar Ulf Strandberg på Arbetsmiljöverket.
De dolda arbetsmiljöfarorna på kontoret är för stor arbetsbelastning, övertid, konflikter, dåligt ledarskap, ergonomi och fysisk arbetsmiljö, som sammantaget kan kosta verksamheten stora summor i form av minskad effektivitet och produktivitet, hög sjukfrånvaro samt stor personalomsättning.
För att hjälpa företag att komma igång med arbetsmiljöarbetet har Arbetsmiljöverket tagit fram tre nya verktyg.
Ny vägledning för alla arbetsgivare, stora såväl som små, om hur de kan arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete.
Nytt startpaket, med bland annat checklistor och exempelföretag att inspireras av.
En film som beskriver kontorets sex dolda faror.
Läs mer om de dolda farorna och vad de kostar här.
Se filmen här.
publicerad 1 september 2014