Den nya tekniken håller redan på att omforma det sätt på vilket organisationer tar fram innehåll och frågan om AI:s roll är något som engagerar kommunikatörer över hela världen.
– Det finns en önskan om mer resurser för att producera mer kreativt innehåll. Men många företag och organisationer har brist på både tid och pengar. En lösning på detta är att producera mindre content men göra det bättre. Nästan sex av tio tror att det kommer att finnas en trend mot innehåll av högre kvalitet som produceras mer sällan och i färre kanaler, säger Pernilla Jungåker, marknadsansvarig för Hubspot i Norden och Benelux-regionen.
Rapporten “State of Nordic PR and Communication”, visar att de som arbetar inom PR- och kommunikation i Norden har en övervägande positiv inställning till artificiell intelligens som arbetsredskap. En majoritet (60%) säger att de kommer att ta AI till hjälp för innehållsproduktion i framtiden. Däremot menar lika många (61%) att AI inte kommer att kunna skapa lika bra innehåll som människor
– Något vi ser i rapporten är att många tror att AI kommer att vara ett bra hjälpmedel för kommunikatörer i framtiden. Men det finns också de som är tveksamma och avvaktande. En sak är säker – AI är något som vår bransch kommer att behöva förhålla sig till framöver, säger Lotta Laurin, CMO på Mynewsdesk.
En som använt AI för att ta fram innehåll som kräver mycket research är kommunikationsexperten Pia Pinkawa. Hon förklarar i rapporten hur imponerad hon är över vad den nya tekniken kan bidra till redan idag.
– Jag har använt AI när jag skrivit material om hållbarhet, vilket har sparat mycket tid. Det jag ser är dock att AI än så länge inte kan generera innehåll som rör känsliga ämnen.. Den typen av texter kräver handpåläggning för att kunna bli bra.
Lars Silberbauer, expert inom community marketing som bland annat arbetat för Lego, anser också att AI är en möjliggörare för branschen. Han tror att framtiden för innehållsproduktion kommer att bygga på ett nära samspel mellan dator och människa. Han menar att tekniken innebär att manuella marknadsföringsuppgifter snart är ett minne blott.
– AI är enormt effektiv och blir också alltmer kreativ till sin karaktär. Den kan till exempel skapa dikter men majoriteten av dessa är dåliga. Det är här människan kommer in, för att sålla ut vad som är kvalitet av det som genereras. Att använda AI som assistent kommer att vara det vinnande receptet för kommunikatörer som blickar framåt.
Exempel på andra insikter från rapporten:
• 59% säger att deras målgrupper har blivit mer skeptiska och kritiska
• 58% säger att det har blivit svårare att hantera negativ press eller kommunikation
• 82% erbjuder, eller planerar att erbjuda, intern vidareutbildning inom kriskommunikation
• 74% har redan anställt, eller planerar att anställa, kriskommunikatörer eller rådgivare i kriskommunikation
Ladda ner Rapporten “State of Nordic PR and Communication” sin helhet här.