nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Petter Stordalen

Jordgubbsfilosof blev Årets HR-profil

Nordic Choice Hotels grundare Petter A Stordalen har utsetts till Årets HR-profil 2018. Priset delades ut för första gången av branschföreningen Sveriges HR-Förening för att synliggöra frågor inom HR.

Juryns motivering: 

“Sveriges HR-profil är en sann inspiratör, entreprenör och modig person som ständigt lyckas utveckla affären utan att tappa fokus på det goda ledarskapet.

Personen använder sin kraft och makt för att påvisa vikten av att ha ett gott ledarskap i kombination med en god arbetsmiljö för att lyckas med affären.

Genom sitt entreprenöriella tänk vågar vinnaren ta saken i egna händer och inte invänta samhällets agerande. På så sätt bidrar vinnaren till en hållbar samhällsutveckling, ett gott arbetsklimat och för många en chans till egen försörjning.”

– Jag är otroligt tacksam över priset och över att Sveriges HR-Förening sett det arbete som sker i Nordic Choice Hotels. Vi vill vara en aktiv aktör i samhällsdebatten och vi vill bidra till att hitta lösningar på samhällets stora utmaningar. En av de viktigaste frågorna just nu är att få människor i jobb, människor som traditionellt står långt ifrån arbetsmarknaden, säger Petter Stordalen.

Sin affärsfilosofi brukar Petter Stordalen kalla för jordgubbsfilosofin. När han sålde jordgubbar åt sin far och beklagade sig över att de inte höll tillräckligt bra kvalitet fick han som svar från sin far ”Du får sälja de jordgubbar du har, för det är de enda jordgubbar du kan sälja”.

Jordgubbsfilosofin går ut på att göra det mesta möjliga av de chanser man får.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här