Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Han vill skapa en drömarbetsplats

Inspiration Nyligen utsågs deras företag till Europas bästa arbetsplats. Så var också ambitionen oerhört hög när Thomas Skott, vd för Regent, tillsammans med sin kompanjon Patrik Nordebring 2013 började skissa på ett eget företag och en arbetsplats precis som de ville ha den.

Han vill skapa en drömarbetsplats
En av de största utmaningarna i IT-branschen är att hitta nya medarbetare. Företagskulturen är därför väldigt viktig, enligt Thomas Skott, vd Regent. Foto: Peter Knutson.

Det är tomt på Regents kontor vid Norr Mälarstrand i Stockholm när vi träffar Thomas Skott. Det är inte särskilt stort men inbjudande ner på detaljnivå; från ett konferensbord som går att omvandla till biljardbord till rena handdukar överallt. På ett sätt skulle man kunna se det som en blinkning till den bröllopsbutik som låg här innan, då det ju är detaljerna som gör bruden. Självklart är förklaringen Covid och att alla 42 konsulter jobbar hemma, men även i normala fall så sitter de flesta av medarbetarna inte här utan ute hos kund där de är involverade i olika it-projekt med inriktning på systemutveckling.

– Vår största styrka är att vi kan erbjuda kunderna tillgång till kompletta utvecklingsteam som snabbt kan komma igång med olika projekt, berättar Thomas Skott. Som exempelvis när vi tillsatte 15 personer till Apoteket redan under bolagets första verksamhetsår.

IT som det borde vara

Det har gått bra för Regent sedan Thomas Skott och hans kompanjon Patrik Nordebring startade företaget 2014. Redan första året omsatte de 19 miljoner och sedan dess har de kommit upp i en omsättning på 60 miljoner, blivit Gasell-företag och nu senast utsetts till Europas bästa arbetsplats av ”Great place to work” där över fyra miljoner medarbetare deltog. Regents resa skulle kunna sammanfattas i dess vision: ”IT som det borde vara”.

Thomas Skott, som har en bakgrund som utvecklare och projektledare, sammanfattar det också med erfarenheter från tidigare arbetsgivare inom it-konsultbranschen där det inte fungerade bra och där följden blev mer sjukskrivningar, stress och dåliga kundrelationer.

– Det var där jag och Patrik började diskutera om vi inte skulle bygga upp ett it-företag där kärnan är en bra kultur och där vi själva skulle vilja arbeta, berättar Thomas Skott. Vi tyckte att vi borde kunna göra det bättre än där vi var och vår uppfattning var att allt som är positivt i ett företag går att härleda till en bra kultur.

Startade från grunden

Thomas Skott är nöjd med att Regent är en av landets bästa arbetsplatser. Foto: Peter Knutson.

De två kompanjonerna startade de facto från grunden när de började skissa på sitt företag. Så innan bolaget startade 2014 fanns redan en tydlig personalhandbok framtagen liksom plattformen för deras intranät och en pensionsplan för att nämna några saker.

– Vi satt på restauranger och sedan i inhyrda rum och skissade på hur vi skulle växa snabbt utan att det skedde på bekostnad av kulturen, berättar Thomas Skott. För oss var det viktigt att skapa något där människor känner sig hemma.

För att komma igång och då med relativt många anställda på plats med en gång så fick de belåna bostadsrätter och fastigheter. Den andra nyckeln var att de väldigt snabbt fick Apoteket som referenskund. Thomas och Patrik hade informerat sina nätverk om att de skulle startat eget. Apoteket fick reda på detta och ville gärna etablera ett samarbete.

– Vi var igång med olika projekt redan efter två månader, vilket också gjorde det lättare att rekrytera. Det gällde att snabbt komma över den kritiska nivån på tio anställda, för då signalerar man till alla att man är lite större och en tryggare arbetsplats, konstaterar Thomas Skott.

Många stora kunder

Idag har Regent en rad stora prestigekunder och även om det varit tuffare i Coronatider har nya möjliga framtida samarbeten strömmat in. Som vd har kundrelationer och införsäljning blivit Thomas Skotts bord, och han har helt lämnat jobbet som utvecklare.

– Det är en oerhört tuff konkurrens på området samtidigt som behoven är stora, konstaterar han. Att det går bra för oss och att vi signalerar att vi är ett välskött företag gör att många valt oss. Det blir en slags kvalitetsstämpel för dem också.

Vad ser han då som de främsta orsakerna till framgången?

Det första är företagets värderingar och synen på människan. Här är nyckelordet ”tillit” och att man hela tiden strävat efter en ”ja-kultur”.

– Med den tillit vi byggt upp känner jag mig helt övertygad om att alla medarbetare alltid gör sitt bästa, säger Thomas Skott. Jag vet också att alla vill företaget det bästa, så när de kommer med förslag eller synpunkter så förstår jag de vill företaget väl. Därför kan jag inte påminna mig om att jag någonsin sagt nej till något förslag, såvida vi inte har gjort exakt samma sak tidigare förstås. En av mina medarbetare ville exempelvis starta ett nytt affärsområde och det fick han och det har gått jättebra. Och hittills har inte någon kommit och velat att vi ska ändra vår affärsidé.

Genomförandet viktigt

Den andra framgångsfaktorn Thomas Skott lyfter är själva genomförandet där ett bra ledningsgruppsarbete, tydliga processer, en tydlig vision och affärsplan är grundelement. De arbetar systematiskt mot ett antal mål där en del är övergripande och en del fokusmål.

– Vi har också ett antal nyckeltal vi arbetar mot och pratar här om ledande och laggande mål, där de senare är ekonomiska mål medan de ledande är de som bidrar till att man når ett visst mål, berättar Thomas Skott.

Hans övertygelse är också att ordning och reda är väldigt viktigt för att människor ska trivas och känna sig trygga. Alla måste veta hur det funkar och vart man är på väg.

Själv vill han att företaget ska växa till att de har 200 anställda till att börja med, för då kan de påverka marknaden genom sitt sätt att arbeta och vara som företag.

– Hade jag kunnat välja hade vi redan varit där, men nu tror jag det kanske tar fem år till, säger han. För den stora utmaningen för oss är och har varit att rekrytera, för det är en oerhörd konkurrens om kunniga konsulter.

Rekrytering svårt

En av de största kostnadsposterna i företaget har varit just rekryteringskostnader, men trots det så har de flesta anställda rekryterats via rekommendationer. Han ser de olika utmärkelser företaget fått som en bra hjälp att attrahera personer, och konstaterar att hittills så har ingen av de anställda konsulterna bytt jobb till något annat konsultbolag. Har de slutat så har det varit på grund av flytt till annan ort och liknande godtagbara anledningar.

– Vi har 100 procent nöjda medarbetare, säger han stolt. Det är flera som fått erbjudande från andra företag med högre lön som ändå valt att stanna.

Han ser också sin roll som vd som att ge alla medarbetare rätt förutsättningar för att de ska kunna göra ett bra jobb. Inte heller har han upplevt det särskilt svårt att gå in i rollen som vd i ett växande företag. Förklaringen är att han tidigare ofta arbetade som projektledare och att den rollen egentligen inte skiljer sig så mycket från att vara vd. Sedan har naturligtvis en vd mer mandat att genomföra förändringar.

– Men jag upplever ändå att många medarbetare ser mig som den jag är och som en person som försöker få jobbet att funka för alla, understryker han. Och att se till att vi har en stark företagskultur.

Fakta

Thomas Skott

  • Ålder: 40 år.
  • Familj: Fru och två barn.
  • Bor: Villa i Tullinge.
  • År i företaget: 6.

Fakta

Om Thomas Skott

  • Intressen: Att vara aktiv, exempelvis med innebandy och löpning. Fjällstugan vi har i Härjedalen är fantastisk, framförallt på vårkanten med familjen.
  • Kan bli bättre på: Är nog lite för snäll ibland.
  • Roligast med jobbet: Att känna att medarbetarna uppskattar bolaget. Att det jag arbetar med gör människor glada.

 

Karriär

Strategi & målstyrning

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.