Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Hållbarhet viktig egenskap hos drömarbetsgivaren

Hållbarhet När studenter och akademiker i början av karriären väljer arbetsgivare ställer de höga krav på mångfald och hållbarhet visar en ny undersökning. Hur man som företag arbetar med miljö- och klimatfrågor är i stor utsträckning beroende av ledarskapet.

Hållbarhet viktig egenskap hos drömarbetsgivaren

I undersökningen som gjordes av Academic Work och Kantar Sifo fick över 7 000 studenter och akademiker i början av karriären, så kallade young professionals, svara på frågor om hur de ser på sin drömarbetsgivare. En av tre menar att det är mycket viktigt att arbetsgivaren har en tydlig intern klimatpolicy eller arbetar aktivt för ett bättre klimat. 48 procent anser också att mångfald är ett måste på arbetsplatsen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– De som söker jobb förväntar sig att arbetsgivaren tar ett genomgående socialt ansvar för mångfald och hållbarhet. Det räcker inte längre med att bara skänka pengar eller att kompensera ekonomiskt. Istället vill man se ett aktivt arbete som bidrar positivt till världens utveckling. Hållbarhet ska helst vara en del av affärsidén, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.

Arbetsgivare som arbetar aktivt med sin miljö- och klimatpåverkan har med andra ord en stor fördel framåt när det kommer till att attrahera studenter och akademiker som börjar söka sig ut i arbetslivet. Det är också viktigt för dessa företag att kommunicera sin klimatpolicy på ett tydligt sätt – helst genom en ledarfigur inom bolaget.

– Det är först när ledningsgruppen eller styrelsen visar att de verkligen brinner för och vill genomföra förändringar som dessa kan implementeras fullt ut. Om intresset inte är genuint är risken stor att mål om hållbarhet och mångfald aldrig når längre än planeringsstadiet. Detta kan vara skillnaden för att vinna kampen om de bästa kandidaterna, konstaterar Julia Granström.

– Det är cheferna som måste visa vägen och omvandla fint formulerade policys till verklighet. Det kan innebära allt ifrån att sluta skriva ut papper i onödan, ta cykeln till kundmötet istället för bilen, sopsortera i lunchrummet, planera klimatsmarta konferenser till att bygga arbetsgrupper med mångfald, fortsätter hon.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.