I undersökningen som gjordes av Academic Work och Kantar Sifo fick över 7 000 studenter och akademiker i början av karriären, så kallade young professionals, svara på frågor om hur de ser på sin drömarbetsgivare. En av tre menar att det är mycket viktigt att arbetsgivaren har en tydlig intern klimatpolicy eller arbetar aktivt för ett bättre klimat. 48 procent anser också att mångfald är ett måste på arbetsplatsen.
Hållbarhet viktig egenskap hos drömarbetsgivaren
Hållbarhet
När studenter och akademiker i början av karriären väljer arbetsgivare ställer de höga krav på mångfald och hållbarhet visar en ny undersökning. Hur man som företag arbetar med miljö- och klimatfrågor är i stor utsträckning beroende av ledarskapet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– De som söker jobb förväntar sig att arbetsgivaren tar ett genomgående socialt ansvar för mångfald och hållbarhet. Det räcker inte längre med att bara skänka pengar eller att kompensera ekonomiskt. Istället vill man se ett aktivt arbete som bidrar positivt till världens utveckling. Hållbarhet ska helst vara en del av affärsidén, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.
Arbetsgivare som arbetar aktivt med sin miljö- och klimatpåverkan har med andra ord en stor fördel framåt när det kommer till att attrahera studenter och akademiker som börjar söka sig ut i arbetslivet. Det är också viktigt för dessa företag att kommunicera sin klimatpolicy på ett tydligt sätt – helst genom en ledarfigur inom bolaget.
– Det är först när ledningsgruppen eller styrelsen visar att de verkligen brinner för och vill genomföra förändringar som dessa kan implementeras fullt ut. Om intresset inte är genuint är risken stor att mål om hållbarhet och mångfald aldrig når längre än planeringsstadiet. Detta kan vara skillnaden för att vinna kampen om de bästa kandidaterna, konstaterar Julia Granström.
– Det är cheferna som måste visa vägen och omvandla fint formulerade policys till verklighet. Det kan innebära allt ifrån att sluta skriva ut papper i onödan, ta cykeln till kundmötet istället för bilen, sopsortera i lunchrummet, planera klimatsmarta konferenser till att bygga arbetsgrupper med mångfald, fortsätter hon.