Från säljare till ’sense maker’ – nyckeln till framtidens framgångsrika säljorganisation

Försäljning Internet som informationskälla har flera decennier på nacken och inget tyder på att dess relevans kommer att avta. För B2B-säljare innebär internets allomfattning att arbetsuppgifterna liksom själva säljuppdraget förändras – från just säljare, till ’sense maker’.

Från säljare till ’sense maker’ – nyckeln till framtidens framgångsrika säljorganisation
Foto: Privat/Stock Adobe

Låter det konstigt? Tänk dig själv: låt säga att du som kund väljer mellan två scenarier. I det ena scenariot söker du efter information på internet för att fatta ett underbyggt konsumtionsbeslut. I det andra scenariot bokar du in möten med säljare, säkert flera stycken, och lyssnar till var och en presentera sin produkt eller tjänst.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Det är inte svårt att föreställa sig vilket som är mest kostnadseffektivt och tidsbesparande. Och om kunden inte längre behöver säljaren för att få tag på information, vilken roll ska säljaren ta?

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

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.