Du är inte vad du säger – du är vad du gör

Bloggen I sin blogg skriver Edit Künstlicher om varför ledarens personliga varumärke inte formas av orden i affärsplanen utan av beteendet i vardagen.

Du är inte vad du säger – du är vad du gör
Foto: Christopher Fabes

Vi har alla hört ledare prata om sina värderingar. Det står ofta fina ord i affärsplanen. Om hållbarhet, transparens, innovation och mod. Och visst är det viktigt. Men det är inte det som bygger ditt personliga varumärke. Det gör dina handlingar.

Jag har arbetat med personliga varumärken i över 20 år. Jag har sett vad som fungerar – och vad som faller platt. Och om det är något som återkommer oavsett bransch, position eller plattform så är det detta:

Det spelar ingen roll hur många gånger du säger att du är något – om ingen annan uppfattar det så.

Du kan säga att du är en inkluderande ledare. En modig vd. En visionär. Men om det inte är så andra beskriver dig, är det bara ord. Ditt personliga varumärke är inte vad du skriver i din LinkedIn-profil. Det är det som lever kvar i rummet när du har gått därifrån.

Jag har suttit i så många möten där vd:ar lägger timmar – ibland dagar – på att formulera strategi, värdegrund, riktning. Det blir ofta välformulerat. Det finns slides. En tydlig kommunikationsplan. Men när jag frågar hur det här syns i vardagen blir det tyst. För där, i korridoren, i besluten, i bemötandet – där blir det uppenbart om värderingarna är levda eller bara skrivna.

Ditt personliga varumärke skapas över tid, genom varje möte, varje beslut, varje uteblivet svar, varje gång du prioriterar. Det är där det avgörs: Litar vi på dig? Känns du äkta?

Du som är vd har ett försprång. Ditt ord väger tungt. Men ditt agerande väger tyngre.

Du som är vd har ett försprång. Ditt ord väger tungt. Men ditt agerande väger tyngre.

Vill du vara en närvarande ledare? Börja med att titta på din kalender – hur mycket tid spenderar du faktiskt med din organisation?

Jag möter ofta vd:ar som lägger mycket kraft på den externa kommunikationen. Man vill ha en tydlig LinkedIn-profil, smarta formuleringar i pressmeddelanden och en genomtänkt tagline. Men mitt råd är alltid detsamma: börja i handlingen. Börja i kulturen. Börja i det som faktiskt händer – och låt kommunikationen spegla det.

Vill du bli sedd som innovativ? När tog du själv en risk senast?

Vill du uppfattas som empatisk? Hur ofta ställer du frågan: ”Hur mår du – egentligen?” och stannar kvar i svaret?

Allt detta påverkar hur andra pratar om dig. Och det är där, i det kollektiva minnet, i den där känslan dina medarbetare har av dig, som ditt varumärke byggs.

Jag får ofta frågan: ”Hur vet man vad andra säger om en när man inte är där?”

Och svaret är: du kan inte veta allt – men du kan börja lyssna. Be om feedback. Titta på hur folk reagerar när du pratar. På vem som hör av sig till dig – och varför. På vem som vågar säga emot.

Det är där du får ledtrådarna till hur du uppfattas. Och det är där ditt personliga varumärke antingen stärks eller krackelerar.

Så vad kan du göra i praktiken?

  • Gå före. Lev som du lär – först då lyssnar andra.
  • Sök feedback. Det visar både mod och vilja att utvecklas.
  • Var konsekvent. Även när ingen tittar.
  • Prioritera det som är viktigt – inte bara det som syns.

Ditt vd-varumärke är ett resultat av hur du får andra att känna sig. Och det börjar i det tysta – långt innan första inlägget på LinkedIn.

Edit Künstlicher, varumärkesexpert

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.