Det krävs styrka för att visa svaghet

Krönikan Vi lever i en historiskt spännande tid. Tack vare den nya tekniken öppnas det upp möjligheter att kommunicera med omvärlden i en rekordhastighet.

Det krävs styrka för att visa svaghet
Agneta Olsson är krönikör hos Vd-tidningen.

Vi lever i en historiskt spännande tid. Tack vare den nya tekniken öppnas det upp möjligheter att kommunicera med omvärlden i en rekordhastighet. Greta Thunbergs raka och ocensurerade budskap träffar människor världen över som ett knytnävslag i magen. Samtidigt går hon rakt in i hjärtat på de som vågar lyssna, även om en och annan världsledare fortfarande lever i en total förnekelse.

Vd:n för ICA Försäkring AB – Caroline Farbergers sommar och vinterprat i P1 går ingen oberörd förbi. Hennes budskap är kristallklart. Och har en smärtsamt hög igenkänningsfaktor. Grundaren och Vd:n för Viva Media Group, Arash Gilan, gick för en tid sedan ut och berättade öppet i sociala medier om en personlig motgång, vilket väckte en våg av sympatier.

Något håller på att ske i världen på temat ledarskap. Ett ledarskap som bejakar att leda med hjärtat och där stereotypen av hur en kompetent vd bör vara sakta börjar urholkas. Ett uppfriskande ledarskap där ett fast uppträdande inte längre är enda vägen till framgång. Ett ledarskap som är autentiskt och där en vd har modet att visa sig sårbar och säga; jag vet faktiskt inte, men låt oss hitta en lösning tillsammans.

Ett framgångsrikt inkluderande ledarskap där man välkomnar olikheter och vågar ta täten och bryta mönster och normer. Ett ledarskap som har insikt om mänskliga beteenden och vad de kan skicka för signaler i organisationen. Där man har självinsikt om sina egna brister och samtidigt välkomnar medarbetare som påpekar ”blindfläckarna” i all välmening.

Framtidens vd har modet att bottna och landa i sig själv. Mod att våga se sig själv i spegeln och reflektera, vilka värderingar kan och vill jag stå för? Och ha det som en trygg kompassriktning och står stadigt i dessa när man fattar sina beslut.

Vi har bara sett början på ”Greta generationen”. Människor som står upp för sina ideal och som vill arbeta för och tillsammans med autentiska ledare. Behovet ökar som en paradoxal mottrend till den högteknologiska värld vi lever i. Vi längtar efter ledare som är mänskliga i en värld där vi kommunicerar via appar, handlar med digital valuta eller använder AI och där den hårdaste valutan är tid. En helt ny generation växer upp som väljer ledare före val av arbetsplats.

Som en konsekvens kan man ana en trend av nya Vd:ar som träder fram. Ledare som vågar vara mer mänskliga, vågar visa sig sårbara och som leder med hjärtat. Samtidigt som de är nyfikna, lyhörda och hungriga att ständigt lära sig merxs. De inser också att den största utmaningen blir de aldrig helt färdiga med, att leda sig själva.

Men det krävs styrka för att kunna visa svaghet. En inre styrka… Men det är min fullaste övertygelse att i nästa decennium kommer framgångsrika bolag ha Vd:ar som leder med ett öppet hjärta, väl förankrade i sina värderingar.

Fakta

Agneta Olsson

Hon har under de senaste 20 åren haft ledande portioner inom svenskt näringsliv. Hon har skrivit ”Extern VD – så lyckas du” eftersom hon själv gjort resan och lärt av både misstag och v framgångsrika strategier. Idag driver hon Chair Management AB och hjälper bolag att gå från ägarlett till ägarstyrt.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.