Undersökningen omfattar svar på en stor mängd frågor, från 984 anställda på svenska företag och organisationer, samt från 315 representanter för arbetsgivare. Totalt omfattar undersökningen 16 europeiska länder, med sammanlagt 16 011 anställda och 4 833 representanter för arbetsgivare. Undersökningen genomfördes under februari 2023.
Semestern är helig i Sverige
HR & Arbetsmiljö
Undersökningen ”The Perfect Match 2023” som genomförts av SD Worx, som levererar HR-tjänster, visar att svenskar gillar att vara lediga mer än andra européer.

En anledning till att anställda i Sverige prioriterar semester kan vara att de inte är så noggranna med att ha koll på hur mycket de jobbar. Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Vad gäller semester säger 29,8 procent av anställda i Sverige att de skulle ta mycket mer ledigt om de fick så många betalda semesterdagar som de vill. Det kan jämföras med 22,4 för samtliga länder. 34,2 procent i Sverige skulle ta lite mer ledigt, medan andelen totalt är 37,3 procent. 30,8 procent i Sverige och 33,6 procent skulle ta lika mycket ledigt som under nuvarande omständigheter.
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


