Det blir lätt onödiga missförstånd och ”äpplen och päron” diskussioner kring ledningens roll och uppgift. Är detta otydligt i din ledningsgrupp, red ut begreppen. Utan en djupare gemensam förståelse för vilken uppgiften ni har kommer ni inte att använda den potential ni har som ledningsteam. Förenklat är uppgiften vad ni ska göra och rollen är hur ni ska arbeta för att lösa uppgiften på ett bra sätt. Så tillbaka till frågan i huvudrubriken. Ja, ledningens roll är under förändring men inte nödvändigtvis uppgiften. Det är främst det ökade kravet på delaktighet i organisationen som driver på förändringen i ledningens arbetssätt, enligt vad jag kan se.
Många jobbar intensivt med att försöka delegera mer och skapa mer delaktighet men de sliter. Det uppfattas lätt som projekt ”vid sidan av” linjeorganisationen. Det är inget fel på projektarbete vid sidan av linjen men min poäng är att ofta upplevs projekten som mindre viktiga, många tänker ”det blir ändå linjechefen som bestämmer i slutändan”. Det är således lätt att glömma hur mycket inarbetade strukturer påverkar och säkerligen går det att flytta en del mandat från linjen till arbetsgrupper med specifika uppgifter. Det känns läskigt och svårt kanske då många linjechefer medvetet eller omedvetet inte vill släppa kontrollen.
Som vd kanske du då ska fundera på:
• Att sätta av tid i ledningen att diskutera vilka förbättringsarbeten ni har som främst behöver hög grad av delaktighet
• Om det är något i er roll, det vill säga, arbetssätt som ni ska ändra på för att få till ett mer snabbfotat arbete. Kanske kan ni delegera mandat i någon av era frågor och etablera en arbetsgrupp?
• Om hur sammansättningen ska se ut, om ni etablerar arbetsgrupper för att uppnå högre delaktighet utan att de blir stora, resurskrävande och tröga?