– Ett globalt talangkrig är igång, och det är viktigt för företag att tänka taktiskt. Majoriteten av de företag vi träffar använder stora resurser samt en hel del energi på rekryteringsprocessen istället för att upprätthålla och utveckla de talanger de redan har lagt ner tid på att anställa. Om företagen vill vinna talangkriget är det viktigt att de allokerar tid till att motivera, utveckla och behålla deras existerande talanger, säger Allan Nygaard, Nordic Regional Director hos Talentsoft ett företag som arbetar med hr inom talangstyrning.
I takt med att ekonomierna förbättras och konkurrensen på arbetsmarknaden skärps inser fler företag vikten av – och den konkurrensmässiga fördelen i – att ha engagerad arbetskraft. Detta kan ses på bottenlinjen i form av högre produktivitet och innovation, två betydelsefulla element för alla företag. Det är i kampen om att uppnå engagerad arbetskraft där begreppet Employee Experience kommer in i bilden, eftersom syftet är att motivera, utveckla och bibehålla existerande talanger i företaget.
Läs mer: Mix av kompetenser behövs
– Företag bör fokusera på att skapa en miljö som främjar intern tillväxt, förtroende och samarbete för att förbättra medarbetarupplevelsen och engagemanget. Eftersom många anställda definierar sig själva genom sitt arbete är det viktigt att företag involverar och motiverar medarbetarna med hänsyn till deras personliga önskemål om utveckling på arbetsplatsen, tillägger Allan Nygaard.
publicerad 20 november 2018