Svenskarnas intresse och engagemang för klimatarbete är stort, framgår av Manpower Work Life, som är Sveriges största arbetslivspanel.
– Vi har länge pratat om att vi som konsumenter ställer ökade krav på företagens klimatansvar och naturligtvis är det samma sak som arbetstagare. De flesta vill jobba på en arbetsplats som anstränger sig för att göra gott, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige i en kommentar.
Manpower Work Life genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGrooup under januari i år och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. Totalt 2 307 personer svarade på frågorna i undersökningen.
Engagemang i klimatarbetet
Av undersökningen framgår att nästan nio av tio svenskar – 85 procent – tycker att det är viktigt att deras arbetsgivare tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan. 63 procent vill i ganska eller mycket hög utsträckning engagera sig i klimatarbetet på arbetsplatsen. Några skillnader i engagemanget sett till kön eller ålder är det knappast alls.
Läs även: Ny standard översätter miljöpåverkan till pengar.
Två av tre svenskar – 67 procent – tycker också att deras arbetsgivare har ett ganska bra eller mycket bra klimatarbete i dag, medan 19 procent ger underkänt. De som planerar att byta jobb inom det närmaste halvåret tenderar att ge sin arbetsgivare något lägre betyg för klimatarbetet, vilket kan antyda att ett missnöje med klimatansvaret drar ner viljan att stanna på arbetsplatsen.
Endast 14 procent av kvinnorna och 11 procent av männen har dock låtit bli att söka ett jobb på grund av att de tyckt att arbetsgivaren inte tar sitt klimatansvar.
– Även om klimatansvar inte är någon ”dealbreaker” i dag så kommer arbetsgivares klimatarbete att påverka möjligheterna att anställa i framtiden. För många unga är klimathotet en oerhört viktig fråga och vi ser redan nu hur studenter har gått samman för att välja bort potentiella arbetsgivare som inte tar klimatansvar, säger Mikael Jansson.