-->

7 tips för att sälja småföretag

Affärerna Var tredje småföretagare, 34 procent, planerar att avveckla sin verksamhet när de är redo att dra sig tillbaka. Lika många har ingen plan alls.

7 tips för att sälja småföretag
Att aktivt bygga företaget för överlämning är också mycket ovanligt. Foto. Adobe Stock

Var tredje småföretagare, 34 procent, planerar att avveckla sin verksamhet när de är redo att dra sig tillbaka. Lika många har ingen plan alls.

Det innebär att tusentals jobb riskerar att försvinna, visar en ny kartläggning som Visma Spcs genomfört bland fler än 1 000 småföretagare.

.Dessutom svarar lika många, 34 procent, att de helt enkelt inte vet vad som kommer hända med företaget. Bara 16 procent tror på en försäljning, oftast till en köpare utanför bolaget.

Samtidigt beräknas omkring 100 000 bolag behöva nya ägare inom tio år för att deras nuvarande snart går i pension. Skulle så många som en tredjedel då läggas ned innebär det att tiotusentals fungerande företag går förlorade, och med dem många arbetstillfällen.

– Vi riskerar att kasta bort tusentals jobb. Med goda förutsättningar för nya ägare att ta över väl fungerande verksamheter kan de korta sin startsträcka rejält, öka den personliga tryggheten och bevara medarbetarnas jobb, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Att aktivt bygga företaget för överlämning är också mycket ovanligt. Bara sex procent av de tillfrågade småföretagarna svarar att de planerar att ta in någon i bolaget i syfte att de sedan ska ta över verksamheten. Däremot hade var tredje, 30 procent, kunnat tänka sig att själva ta över ett befintligt bolag i stället för att starta ett eget.

I Sverige finns omkring en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda. Samtidigt visar Visma Spcs årliga Sifoundersökningar att så många som var tredje svensk drömmer om att bli egen företagare.

Sju tips för att sälja småföretag

• Starta helst processen flera år i förväg.

• Fundera på vem din ideala köpare är utifrån hur vill du att företaget ska utvecklas.

• Hitta din köpare – sannolikt finns de hos kunder, leverantörer, konkurrenter, personalen, inom familjen, bland delägare eller affärsbekanta. Svensk företagsförmedling, EU Commerce, Bolagsplatsen, Länia och Blocket är andra sätt.

• Trimma och värdera företaget. Det kan göra stor skillnad på priset.

• Var försiktig med information i ett tidigt skede. Mäklare låter alla spekulanter skriva på sekretessavtal.

• Lås dig inte för tidigt vid en köpare, så får du bättre förhandlingsläge.

• Fundera på om du vill stanna som rådgivare. Det finns flera alternativ som kan gynna både dig och köparen.

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.