Alltså mindre än en tredjedel som är riktigt initiativrika, proaktiva, kreativa, problemlösande och samarbetande. Vill man mer så gör man mer. Motivation är ju bränslet till handling för gapet mellan borde och gjorde.
I en framtid med ökad digitalisering, automatisering och robotisering, då konkurrenskraftig produktivitet skiftar från effektivisering till kreativitet, kommer motivation att tänka nytt och utveckla företaget att bli alltmer avgörande. Företag där medarbetare konstant bidrar med sina bästa Idéer om hur nya tekniska lösningar kan skapa värde kommer vara framtidens vinnare.
Men, vad är det som gör att det läggs blöta filtar över den inre glöd som de allra flesta har innerst inne att göra sitt bästa? Vilka signaler får du från ditt företags medarbetare? Tre typiska blöta filtar över lusten att vara kreativ och problemlösande är rädslan att göra fel, respektlöst bemötande och ett fokus på svagheter. Om du som vd känner igen några av beskrivningarna nedan är det dags att ta kavla upp ärmarna.



