Trots bistra tider – Black Friday och Cyber Monday fortsatt viktiga

Black Friday och Cyber Monday 2022 byter skepnad och går från att vara en känd shoppinghelg där många lägger stora pengar, till en period med fokus på hållbar shopping och förändrade köpbeteenden. Detta enligt en ny undersökning från Shopify som tittat på konsumtionstrender inför köpdagarna.

Trots bistra tider – Black Friday och Cyber Monday fortsatt viktiga
Trots den ekonomiska osäkerheten planerar de flesta svenskar att spendera samma belopp eller mer i år jämfört med Black Friday och Cyber Monday 2021. Foto: Adobe Stock

På grund av rådande inflationen och de höga levnadskostnaderna kommer många att börja leta efter rabatter, men förutom att leta efter det billigaste priset kommer de i 78 procent av fallen att föredra kvalitetsprodukter som håller över tid. 68 procent av de tillfrågade är dessutom villiga att betala mer för hållbara produkter. Därtill kommer svenskarna att bli alltmer benägna att utforska nya köpkanaler, inklusive sociala nätverk, som framför allt föredras av generation Z och millennials.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Allt fler svenskar drar åt svångremmen när det kommer till sina utgifter. Osäkerheten relaterat till privatekonomin gör att svenska konsumenter (39%) idag är försiktiga kring sina utgifter. Fler än tre fjärdedelar (76 procent) säger att de har minskat sina disponibla utgifter under de senaste månaderna och 70 procent säger att de sannolikt kommer att dra ner ytterligare på utgifterna. 

En positiv trend är att majoriteten av svenska konsumenter tycker att hållbarhetsfrågor är viktiga. Mer än hälften (61 procent)  säger att de handlar hållbart redan idag och kommer att fortsätta så eller till och med handla mer hållbart år 2023. Få är villiga att kompromissa kring detta, även i tider där levnadskostnaderna ökar. 

– Vi har kommit till en tid där företag måste ställa om till att producera hållbart eftersom konsumenten ställer krav på det. Även under Black Week och i julhandeln går det att handla eftertänksamt och hållbart, vilket vi förespråkar. När efterfrågan ökar på hållbara produkter kommer även priserna kunna hållas nere på sikt, säger Lovisa Hahn Falkman som är vd på Under Your Skin som säljer veganska hår- och hudvårdsprodukter.

Trots den ekonomiska osäkerheten planerar de flesta svenskar att spendera samma belopp eller mer i år jämfört med Black Friday och Cyber Monday 2021. Mer än hälften (58 procent) planerar spendera samma belopp under Black Friday och Cyber Monday i år som man gjorde förra året och 47 procent vill spendera mer. När det gäller Generation Z, det vill säga personer födda mellan 1995 och 2012, är köpkraften större och hela 74 procent kommer att handla lika mycket i år.

Rapporten visar vidare att svenska konsumenter fortfarande vill unna sig sociala upplevelser, såsom utekvällar eller dagar med nära och kära (34 procent respektive 32 procent). 

– Det är inte förvånande att konsumenter tänker mer på sina utgifter när hushållsutgifterna ökar. Trots detta säger över en tredjedel av svenskarna att inköp av presenter till familj och vänner är fortsatt prioriterat. Detta är positiva signaler för företag, säger Susanne Holmsäter, Sverigechef på Shopify. 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.