I 20 år har Tillväxtverket genomfört undersökningen ”Företagens villkor och verklighet”. I år har enkäten besvarats av drygt 6 600 små och medelstora företag.
Tillväxtverket: Fler företag vill växa – men kan inte
Tillväxt
Trots ekonomisk osäkerhet, hög inflation och avmattning i ekonomin ökar andelen företag som vill växa. Samtidigt har fler svårt att hitta rätt kompetens. Det visar undersökning som Tillväxtverket gjort.

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Fakta
Tänk på inför medarbetarundersökningen
- Vad vill du mäta? Diskutera syfte med din ledningsgrupp och representant för de anställda. Prioritera rätt: trivsel är viktigt men engagemang är ovärderligt.
- Involvera medarbetarna. Ge dem ett ägarskap i undersökningen, för medarbetarna har svaren, de förstår resultaten och hur de ska förbättras.
- Hitta historien. Det finns en berättelse i dina data – finn den. När man har gjort en undersökning blir man till en början lätt upptagen av siffror, men vad betyder de?
- Vidta åtgärder. Gör upp en handlingsplan med en tydlig ansvarsfördelning. Vem ska göra vad? Och när? Tänk på att åtgärderna måste var välgrundade och ha en trovärdighet.
- Följ upp, följ upp, följ upp! Om ingen pratar om undersökningen efteråt och resultaten inte blir synliggjorda så riskerar man att det uppstår ”undersökningströtthet” (survey fatigue): ’VARFÖR ska vi lägga tid på det här’ är en fråga som dyker upp då.
Resultatet visar ett trendbrott jämfört med utvecklingen de senaste åren – att fler företag vill växa. Tre av fyra företag vill växa trots ökad osäkerhet, hög inflation och en ekonomisk inbromsning.
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


