Jag tycker att jag är effektiv. Jag fyller min kalender med möten och uppgifter, för en noggrann att-göra-lista och är snabb på att svara på mejl. Ändå finns det dagar då ingen av punkterna på min lista kan checkas av, då mejlkorgen bara fylls på med obesvarade frågor och nya uppgifter.
En av de grundläggande idéerna med Lean är att upptäcka de små tjuvarna som stjäl tid och resurser i verksamheten. Det är lätt att förstå hur det funkar i en produktionsindustri, men samma principer gäller för den som sitter på en kontorsstol. Dubbelarbete, onödigt arbete, väntan eller fel finns överallt, även i ett administrativt flöde.
Ett enkelt mejl kan väcka frågor, generera nya mejl där folk kopieras in och dras med i diskussioner. Hur mycket tid stjäl det? Eller rapporter. Innehåller de alltid information som du har nytta av och verkligen använder? Eller är det något som pliktskyldigt sammanställs och rapporteras för att sedan hamna i mappen Rapporter?
Enligt Linus Larsson som är intervjuad i detta nummer finns det massor att göra för att effektivisera arbetet på kontoret, inte minst i hur vi hanterar information. Länsförsäkringar, som precis dragit igång ett Lean-arbete, hittade direkt 7 500 timmar som rann ut i olika typer av slöseri i informationsflödet, på en avdelning, i ett litet pilotprojekt.
Lean handlar inte om att kapa kostnader. Det handlar inte om att skapa en organisation som är mager, där alla får slita för att få dagen att gå ihop, utan om att bli vältränad, spänstig och stark. Att göra sig av med tunga och otympliga arbetsprocesser och skapa en miljö där medarbetarna har kraft och engagemang att utveckla verksamheten. Och där det finns tid att reflektera över sitt arbete. Skapar mina arbetsuppgifter värde för kunden? Kan vi göra saker bättre? Outnyttjad kreativitet är också en av de stora slöserierna enligt Lean.
Jag tror att vi kan lära oss mycket av metoden. Att jobba smartare, inte hårdare. Kanske slipper vi då stressa så mycket och kan släcka flitens lampa när vi lämnar kontoret för dagen.