Rapporten från Netigate visar att 43 % av företagen planerar att öka budgeten för kundupplevelsen de kommande två åren. Medan knappt hälften av de tillfrågade säger att deras budget för kundupplevelsen kommer att förbli densamma. Det innebär att betydelsen av kundupplevelsen ökar under 2021 och framåt.
Så kommer kundupplevelsen att förändras de närmaste 5 åren
Affärerna
I en ny rapport om framtidens arbete med kundupplevelsen konstateras att få in kundupplevelsen i företagskulturen och arbeta som en enad organisation mot målen är ett problem som många företag upplever idag. Integration av kundupplevelsen i övergripande affärsstrategi är därför en viktig förändring som måste till.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Företag spenderar alldeles för mycket energi på strategier som inte leder någonstans eller skapar värde för bolaget. Dessutom kan många projekt skapa mer förvirring än tydlighet. Företag måste sluta älta och planera i evighet. De måste förenkla och våga testa sig fram för att få ”ut saker genom dörren”. Ledningsgrupper ska endast fokusera på två saker: medarbetarnöjdhet och kundnöjdhet. Om företaget kan enas om detta har man besparat medarbetare och kunder mycket huvudvärk, säger Sophie Hedestad som är kommunikationschef på Netigate.


