Men eftersom det kan kännas svårt att på egen hand ärligt ta reda på vilka dina styrkor är, kan det vara enklare att göra en kvalificerat referenstagande genom att fråga andra om den saken.
Så går det till
För att ta reda på ditt professionella rykte ombeds du utse 15 personer i din omgivning som har arbetat med dig i olika sammanhang. Tänk på att välja personer från olika positioner och arbetsplatser för att få så bra spridning som möjligt. Dessa 15 personer ombeds sedan svara på sju öppna och beskrivande frågor om bland annat din ambition, trovärdighet och förmåga att inspirera. Svaren skickas inte till dig utan direkt till konsulterna som ska analysera svaren.
– Det har ingen betydelse vem du skickar frågorna till. Oavsett om du tror att de älskar eller tycker illa om dig så kan de ändå svara på i vilka situationer du är som mest engagerad. Det enda kravet är att personerna ska ha sett dig ”in action”. Det kan vara kunder, chefer, medarbetare eller leverantörer, tipsar Per Frykman.
Svaren samlas in och analyseras och sammanställs till en rapport på tio sidor där det framkommer hur andra ser på dig. Den som ryktet gäller får också svara på samma frågor för att det ska gå att utröna om självbilden stämmer överens med det andra tycker.
– Vi träffar kunden och presenterar hur det ser ut. Ofta är det en positiv upplevelse för dem, att förstå: Såhär bra uppfattas jag av andra, menar Per Frykman.
Rapporten sammanfattas på en A4-sida och kokas ner ytterligare till en enda mening som beskriver ditt professionella rykte. Den meningen blir din professionella pitch om dig själv och kan användas i marknadsföringssammanhang eller när du söker nya uppdrag.
Nästa steg är att träffas igen efter någon vecka och prata om vad du ska göra med den nya informationen.
– Det kan vara allt från att bli en bättre vd, kunna inspirera på ett bättre sätt eller att helt byta karriär.