Underlaget som samlats in från personer inom flertalet olika företag och branscher, avslöjar att Europeiska B2B-företag står inför en rad utmaningar beroende på affärsmål och nyckeltal såväl som verktyg och metoder som används. En sak är dock gemensam – alla kämpar med att hitta talanger.
Praxis och morgondagens trender för kundservice
Verktygslådan
SuperOffice har i samarbete med CustomerTrends genomfört en undersökning kring det aktuella läget för kundservice inom B2B i Europa, insikter som i stort sett saknats i form av tidigare rapporter.

De relationer som ett företag bygger med sina kunder idag avgör hur lönsam verksamheten kommer vara imorgon. Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Än idag har väldigt få undersökningar av den här typen gjorts, och det finns inte många rapporter som stödjer chefer inom kundservice med benchmarkkunskap och insikter, säger Bjarte Lyssand, Senior Partner och styrelseordförande på CustomerTrends.
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


