Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Millenials har börjat nu, förstår ni dem?

Ledarskap Förra veckan jobbade jag med ett fastighetsbolag, inte speciellt beroende av yngre medarbetare. Ändå gick det upp ett ljus både för mig och för kunden. Det går inte att vänta och se längre! 30-åriga Millenials påverkar redan organisationer mer än de flesta tror.

Millenials har börjat nu, förstår ni dem?

Frågan är om ni tänkt till kring vad detta betyder i praktiken och börjat agera?

Vad är då viktigast för dem?

Det finns myter om att de tänker helt annorlunda än äldre generationer, några säkerligen överdrivna. Dock, hur man än vrider och vänder på det sticker några saker ut. I en undersökning gjord i september av Svenskt Kvalitetsindex på uppdrag av Academic Work ligger ”Bra chef ”som nummer ett och ”Bra stämning” som nummer två på tio-i-topp listan av kriterier när de väljer arbetsgivare. ”Tydlig företagskultur” ligger som nummer sex. Lönevillkor är viktigt som nummer tre, men det är i princip det enda ”hårda” kriteriet på listan numera.

Hur dyrt är det att inte klara anställa eller att tappa de som jobbat 1-2 år?

Jag får intrycket av att många (jag har själv slarvat själv tidigare) inte räknar ordentligt på vad det kostar att inte kunna anställa när det behövs full leveranskapacitet. Och förmodligen är det ännu dyrare att tappa medarbetare som precis är klara med upplärning och blivit varma i kläderna. Lojaliteten och tålmodigheten hos de yngre är klart lägre, det är en av myterna som är sanning enligt flera studier. Har ni inte räknat, gör det.

Vad en del ledningsgrupper gör framgångsrikt

De ställer sig frågan i strategiarbetet; hur viktigt är detta för oss om vi jämför med andra utmaningar vi har? Om ni inte redan gjort det, se till att flytta upp chefsutveckling och arbete med att tydliggöra och stärka företagskulturen i prioritet. Jämställ dessa investeringar och räkna på projekten som om det vore investeringar i produktionen eller i ”teknikparken”. Smält ihop varumärkesarbetet, det som marknadsavdelningen gör med det som hr-avdelningen gör (employer branding) om ni inte redan gjort det. Alltför många arbetar ännu parallellt med detta när det hänger helt ihop. Och lyft in delar av arbetet i ledningsgruppen, företagskulturen och varumärket är själen, det går inte att delegera bort.

Mer praktiska idéer kan vara…

• Sätt ihop en åldersmixad arbetsgrupp och jobba fram prioriterade aktiviteter för att få de yngre att bli aktiva varumärkesambassadörer i social media. Till exempel hälften från ledningen och hälften under 30 år.

• Starta ett ”omvänt” mentorprogram, se till att alla i ledningen får varsin ung mentor, där ni arbetar med att förstå nästa generations viktiga frågor och sätt att kommunicera.

• Känner ni er inte hemma i vilka sociala media kanaler som är viktiga för er och hur de kan fungerar. Ta en utbildningsdag!

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.