Undersökningen ”Faces of Fraud”, som genomförts på uppdrag av SAS Institute, visar hur omfattande onlinebedrägerier är i Sverige och vilken påverkan de har på konsumenter:
Konsumenter vill ha bättre skydd mot bedrägerier
En ny undersökning visar att skydd mot bedrägerier blivit en kritisk konkurrensfördel för företag.

Stephanie Ora
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
● 75 procent har råkat ut för bedrägerier minst en gång under de senaste tolv månaderna. 46 procent har drabbats minst två gånger.
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