– Att ändra synsätt inom en organisation är en stor utmaning i sig och något som många tillverkande företag kämpar med idag. Detta visar sig till exempel genom att de försöker hitta lönsamma affärsmodeller för tjänster eller komma över internt motstånd från säljare, säger Maria Åkesson, lektor i företagsekonomi vid CTF och ledare för projektet.
Syftet med projektet är att skapa förståelse och kunskap om tjänstefiering samt hur denna process kan omsättas i praktiken och ge konkurrensfördelar.
– Vi ska studera hur företagen kan hantera och organisera sin verksamhet för denna typ av förändringsprocess. Vi kommer att fokusera på hur resurser kan användas och konfigureras på nya sätt, hur värde kan skapas och fångas upp samt paketeras om till tjänster, hur rutiner och processer kan behöva uppdateras samt vilka normer och värderingar som behövs i företaget för att kunna tjänstefiera, berättar Maria Åkesson.
Projektet ”ServzChall” genomförs under en fyraårsperiod i samverkan med BillerudKorsnäs AB, Rolls-Royce AB, Voith Hydro AB och Cellcomb AB. Det finansieras av KK-stiftelsen, Karlstads universitet och de medverkande företagen. I projektet medverkar också forskarna Nina Löfberg och Peter Magnusson från CTF.
publicerad 15 januari 2018