Experten: så skapar du kundmöten som väcker känslor

Kundmöten Kundbemötandet är helt avgörande för hur framgångsrikt ett företag är. Enskilt viktigaste faktorn är att säljaren upplevs som engagerad och intresserad. Experten tipsar om hur man gör.

Experten: så skapar du kundmöten som väcker känslor
Riktigt bra kundmöten består av en serie handlingar. Foto: Adobe Stock

Vissa lyckas med kundmötet varje gång. För dem spelar det ingen roll vilken kund de möter, de får till det och det blir fantastiskt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Fakta

Så skapar du ett bra kundmöte

  1. Ta initiativet till kontakt. Visa att du finns där för kunden. Se till att kunden känner sig välkommen. Att uppmärksamma kunden betyder inte att du ska hjälpa kunden direkt, om du är upptagen med annat, utan berättar bara för kunden att den är sedd och välkommen hos er.
  2. Var nyfiken på kunden och kundens behov. Ställ öppna frågor och ge sedan förslag som visar att du lyssnat på kunden.
  3. Skapa en relation med kunden så att kunden känner sig bekväm i samtalet. Här kommer du långt med att visa att du är intresserad av kundens behov. Visa att du lyssnar på kunden genom att låta kunden prata färdigt. Referera tillbaka till samtalet när du pratar om produkten eller tjänstens egenskaper.
  4. Gör det enkelt för kunden att välja. Hjälp kunden att dra ned på alternativ och summera det ni har pratat om.

– Ska det bli ett speciellt möte behöver det finnas något utöver det förväntade, det lilla extra som är viktigt för just den kunden du har framför dig, säger Lotta Eriksson, vd och grundare av konsultföretaget Custitude som hjälper företag att utveckla sina kundmöten.

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

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.