Digitalisering & IT
Digitaliseringen har drastiskt förändrat kraven på butiksanställdas kompetens och lärande. Från att tidigare handlat om personlig dialog och enklare kassasystem ligger nu fokus på det uppkopplade servicemötet som förutsätter digital skicklighet i att hantera molntjänster och teknik för virtuell verklighet. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
28 februari 2022
Lars Westerlund
Charlotte Arkenback. Foto: Peter Sundström
Handeln är en av de branscher som transformerats i grunden av digitalisering och automatisering. Butiksarbete har gått från ett socialt möte mellan människor till ett möte mellan människor och ny teknologi där den fysiska handeln i butik i allt högre utsträckning flätas samman med digital handel och aktiviteter på nätet.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
För att förstå dessa förändringar gjorde avhandlingens författare, Charlotte Arkenback, deltagande observationer och intervjuer på plats i butiker som ingår i nationella och internationella butikskedjor. De branscher hon undersökte var bland annat hemelektronik, mode, skor, sport, skönhet, smycken och inredning.