Närmare två tredjedelar av företagsledarna inom tillverkningsindustri uppger att den digitala omställningen är den största utmaningen för tillverkningsindustrin. En övervägande majoritet, 80 procent, upplever att digitaliseringen har en positiv effekt på såväl företag som branschen i stort. Det visar en undersökning som Censuswide gjort på uppdrag av Fujitsu.
Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande
Digitalisering Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Shutterstock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Svårt att tänka långsiktigt
Även om företagsledarna är entusiastiska inför digitaliseringen så uppger drygt två tredjedelar att digital disruption gör det svårare att fatta långsiktiga beslut. 98 procent menar att deras organisationer redan har påverkats av den digitala omställningen och 90 procent säger sig även ha vidtagit åtgärder för att dra nytta av utvecklingen.
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


