Sedan den 1 januari är Mathias Krümmel vd för DHL Freight i Sverige. Han tar över efter Robert Zander som varit vd sedan 2019, och som nu blir ny blir vd för DHL i Norden och Baltikum. Tillträdet av Mathias Krümmel är en naturlig del av den globala strategin för DHL-koncernen, med målet att öka intäkterna med 50 procent till 2030.
DHL Freight Sverige får ny vd i Mathias Krümmel: ”Tillit och tydlighet avgörande”
På nytt jobb
Mathias Krümmel ser en utmanande marknadssituation och bransch men också en kittlande möjlighet att utvecklas och hitta nya sätt framåt.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Mathias Krümmel har mångårig erfarenhet inom logistik, paketverksamhet och e-handel. Han kommer närmast från PostNord, där han bland annat har varit vd för den svenska verksamheten.
Han själv beskriver första tiden på DHL som intensiv, lärorik och rolig.
– Jag är överväldigad av det varma välkomnandet och kulturen hos DHL. Överallt där jag rör mig möts jag av intresse, nyfikenhet och framför allt värme, säger Mathias Krümmel.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Jag ljuger om jag säger något annat än chansen och utmaningen att få vara del av en tillväxtsresa som heter duga. Det kittlar att vi ska växa med 50 procent till 2030. Samtidigt gläds jag varje dag av möjligheten till nya möten med och intryck från våra medarbetare, kunder och samarbetspartners. Att få lära känna och tillsammans utveckla vår verksamhet.
Vilka är de största utmaningarna i branschen just nu?
– Precis som många andra har vi nu att förhålla oss till en volatil omvärld med snabbt skiftande osäkerheter. Marknadssituationen överlag för last mile och logistikbolag är utmanande. En del aktörer kämpar med både lönsamhet och omstruktureringar, bland annat till följd av minskande volymer och bristande lönsamhet hos många av våra kunder, ökade egna kostnader och därav lägre marginaler.
Ni har som mål att öka intäkterna med 50 procent till 2030, hur ska du bidra till att göra det på bästa sätt?
– Allt börjar med människor, inget börjar med resultat. Som vd har jag det yttersta ansvaret för att mina medarbetare förstår vårt syfte, vår strategi och våra mål, samt i förlängningen mina förväntningar på den enskilde och på organisationen. Här är jag både kulturbyggare och möjliggörare för att medarbetare kan och vill göra den förflyttning som krävs, säger Mathias Krümmel.
Han beskriver också att han är trygg i att kunna bidra med nya perspektiv och snabbhet vad gäller digitalisering, innovation och skalbarhet.
–Tillit och tydlighet i mitt ledarskap är avgörande för vår framgång. Vi måste tillåta och uppmuntra att testa saker, och om de inte flyger nyttja ”fail fast forward”-tänk.
Du kommer tidigare från Postnord, hur är det att gå från ett stort logistikföretag till ett annat? Vad tar du med dig?
– Jag har kommit till ett fint bolag med gedigen historia, och där finns det definitivt likheter. På samma gång tror jag mig enklare kunna bedöma möjligheter och potential med ett kvarts sekels erfarenheter av logistik inom både B2B och B2C i Sverige och världen. Inte minst vad gäller förändringsledning och transformation.
Det känns som en ganska hektisk bransch, vad gör du för att återhämta dig mellan tuffa dagar?
– Absolut, jag arbetar mycket – men mitt jobb ger mig också mycket energi. Det är fördelen med att arbeta med något man gillar och med bra människor. Men visst, även jag behöver återhämtning. Jag laddar batterierna genom att umgås och skratta med familj och vänner, träna, uppleva nya resmål och nörda ned mig i sci-fi, säger Mathias Krümmel.