Detaljhandeln nedprioriterar cybersäkerhet – Sverige sämst i Skandinavien

Cybersäkerhet Antalet cyberattacker ökar ständigt. Inte minst mot detaljhandeln. En ny undersökning från Globalconnect visar att färre än två procent av bolagen ser säkerhet som det högst prioriterade investeringsområdet för IT kommande år.

Detaljhandeln nedprioriterar cybersäkerhet – Sverige sämst i Skandinavien
Henrik Hammarström. Foto: Globalconnect

En attack mot detaljhandeln eller något led av dess leverantörskedja kan ha stor påverkan för både kunderna och samhället under en lång tid. Men enligt en undersökning från Globalconnect är investeringsviljan i den digitala infrastrukturen låg, åtminstone i en skandinavisk kontext. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Ser man på investeringarna framåt uppger 55,4 procent av företagen i Danmark och 46 procent av de norska företagen i undersökningen att de kommer att öka sina investeringar i digital teknik de kommande tre åren. I Sverige ligger motsvarande siffra på 28,3 procent. 

Sverige investerar lite

På frågan vilka investeringar som kommer att göras i cybersäkerhet ser trenden liknande ut. 32 procent av norska företag uppger att de kommer lägga störst digitala investeringar på cybersäkerhet de kommande tre åren. I Danmark är motsvarande siffra 8 procent medan endast 1,9 procent av svenska detaljhandelsbolag uppger det som det högst prioriterade området.

Skillnaderna återspeglas även i tidigare investeringar i cybersäkerhet. I Norge och Danmark uppger 22 procent respektive 15,7 procent av företagen inom detaljhandeln att de har investerat mest i cybersäkerhet de senaste åren. I Sverige ligger samma siffra på 3,7 procent. 

Ändå anser 81 procent av alla tillfrågade företag i Sverige att de har en tillräckligt god eller mycket god cybersäkerhet i sin verksamhet. 

Oron bland företagen stor

Samtidigt är 64,1 procent av de tillfrågade i Sverige oroliga eller mycket oroliga över att bli utsatt för cyberattacker. Det återspeglas även i att 62,3 procent ser cybersäkerheten som viktigare i sitt digitaliseringsarbete än kundupplevelsen. Dock är just köpupplevelsen det som är det högst prioriterade investeringsmålet framåt för 43,4 procent av de tillfrågade. 

– Det är bra att så stor andel anser att de i dag har en god cybersäkerhet. Samtidigt finns en stor oro för cyberattacker och en risk att deras investeringsambitioner inte kommer stå sig mot den ökade mängden attacker och hur de genomförs. Det är mycket viktigt att se över sin verksamhet och säkerställa att man har en plan framåt som även innefattar den ökad risken som vi kan se samt hur man upprätthåller driften vid en eventuell attack, säger Henrik Hammarström, kommersiellt ansvarig på Globalconnect. 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.