– Investerare behöver gå utanför nätverken. Jag har mött massor av kvinnor som startar företag och de har inte lägre ambitioner, och det är inte så att deras idéer inte är skalbara, säger hon.
En bra idé är det viktiga
Många riskkapitalister vill att de som söker kapital ska ”pitcha” sin idé, men panelen som diskuterade villkoren för kvinnors företagande tyckte att det ofta är en dålig urvalsmetod.
– Det viktiga är att vara sig själv och visa att man kan lösa problem, för det är det som entreprenörskap handlar om. Att pitcha tycker jag är förlegat. Det visar inte om du möter kunden bra. Om investerare säger nej, kör på, hunt them down, sa Susanne Najafi.
Hannah Widell som just lämnat vd-posten i Perfect Day media för att starta ett nytt bolag menade att det viktiga är att ha en bra idé oavsett hur den pitchas, och det är det som ska avgöra.
Ha en affärspartner
Hannah Widell rådde också kvinnor att driva sitt bolag tillsammans med någon annan.
– Det är tufft att starta bolag ensam. Killar gör sällan det, men det är det få som lyfter fram, sa hon.
Susanne Najafi höll med.
– Det största kapital man har är energi, så para ihop dig med någon som ger energi.
Också nätverk är viktiga, både för att dela idéer och kunskaper, men också av andra anledningar.
– En gång när jag var i kris kontaktade jag mitt nätverk och sa att jag behöver så här mycket pengar. Efter 48 timmarna hade jag pengarna på kontot, konstaterade företagaren Susanne Birgersdotter.
Läs också: Få kvinnor startar eget men lösningar finns