När du jobbar med eliten så presterar de alltid väldigt bra. Då och då överpresterar de. Inget konstigt med det. Då och då kan till exempel världens bästa golfare göra en ännu bättre runda än normalt. Nästa gång de flyger eller spelar golf, säljer, leder, programmerar, lagar mat, presenterar, leder möten etcetera så är de tillbaka på sin normala nivå. Detta tolkade alltså instruktören som ett kvitto på att beröm gör piloten sämre. Helt fel analys med andra ord. Bara en vanlig normalfördelningskurva.
Vad han borde gjort var att ett berömma och två hjälpa piloten att komma fram till varför det gick bättre. Vad det något i förberedelserna innan? Var det särskilt gynnsamma förhållanden? Var det något i attityden och koncentrationen? Kalla det för coachande ledarskap, kommunikativt ledarskap, tillitsbaserat ledarskap. Det är samma sak. Detta kan hjälpa piloten att upprepa sin framgång och ta nästa kliv till att bli ännu lite bättre på sitt jobb.
Jag har läst någonstans att hälften av allt beröm får du innan du fyllt tre år. Sug på den en stund. Resten av berömmet smetas ut i ett tunt lager de återstående cirka 80 åren av ditt liv. Herregud!
Jag föreslår inte att vi ska minska berömmet som småbarn får. Vi ska lägga till. Beröm är gratis. Uppskattning är gratis. Gödsla med det så växer blommorna snabbare och blir vackrare. Ditt team kommer att prestera bättre. Era resultat kommer att bli bättre.
Vad sägs om att ha ett veckomöte varje fredag där ni, som min föreläsarkompis Gunnel Ryner brukar säga, ältar framgångarna. Bara gotta er i tacksamhet. Ta inte upp ett enda problem på detta veckomöte, som ni kan döpa till ”Alltsomärbra-möten” eller ”Le-möten”. Ta bara upp saker som har fått er på gott humör, från det minsta lilla till det största stora.
Led inte som instruktören. Han hade fel!