Den som är aktiv på sociala medier bör också känna till att det som publiceras kan komma att bli en del av underlaget i en rekryteringsprocess och att det blir allt vanligare att kandidater sorteras bort efter en sådan kontroll.
Allt fler arbetsgivare kollar kandidater via sociala medier
Rekrytering
Den personliga information som publiceras i sociala medier får en allt större inverkan när företag rekryterar. För sju år sedan gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier, i dag kollar fyra av tio företag upp möjliga kandidater.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.

– Det framkommer av den undersökning som Stockholms Handelskammare genomfört att 34 procent av företagen sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Personer som lägger ut information om sig själva på nätet måste vara medvetna om att det de publicerar kan bli en del av underlaget i en jobbsökarprocess, säger Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.
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


