SAS undersökning visar att det finns en ökad vilja att dela med sig av personuppgifter om konsumenterna tror sig få en bättre köpupplevelse av att dela med sig av sin data. Samtidigt är konsumenterna mindre lojala och runt 50 procent av konsumenterna är beredda att byta leverantör efter bara en till två dåliga köpupplevelser om de tror att de kan få en bättre upplevelse någon annanstans. Därför måste företag vara bra på att förstå sina kunder och anpassa sina erbjudanden för att behålla dem.
Aldrig varit viktigare att ge en bra kundupplevelse
Affärerna
87 procent av de svenska konsumenterna anser att köpupplevelserna har förbättrats under pandemin. Detta sammanfaller med en generellt ökad digital handel där många svarar att de kommer att fortsätta att handla online, även efter att pandemin lagt sig. En av fyra svenska konsumenter har gått över till digital handel permanent. Det visar en undersökning från AI-företaget SAS Institute.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Bättre kundupplevelser är A och O för kundernas vilja att dela med sig av sin data med företagen. I undersökningen ser vi tydligt att kvalitet i kundkontakten är central för att fortsätta utveckla kundrelationerna. För att ge bra tjänster och upplevelser till kunder så behöver man såklart ha bra data, så det är ett växelspel mellan kvalitet i kontakten och förmåga att få insikter och värden från den analyserade data man har tillgång till. Ett arbete som kräver ett löpande samordnat arbetssätt, säger Thomas Karlsson, Head of Customer Intelligence, SAS Sverige.


