Sjung upp din styrelse!

Krönika Många vd:ar ägnar all sin tid åt bolaget – men glömmer styrelsen mellan mötena. Det kan bli dyrt när beslut ska fattas. I sin första krönika för VD-tidningen visar Gunilla Öhman hur du som vd får en mer engagerad och insatt styrelse – och varför det lönar sig att ”sjunga upp” dina ledamöter.

Sjung upp din styrelse!
Gunilla Öhman. Foto: Styrelseakademien

Som vd är du ett med ditt bolag dygnet runt. Du drömmer om det, vaknar till det varje dag. Det kan gälla försäljning, produktutveckling, produktion, personal, ekonomi eller organisation. Någon säger upp sig, någon ny ska rekryteras, några är osams. Listan är oändlig och du är djupt involverad även om du delegerar.

Men din styrelse – hur involverade är de? Ofta inte alls mellan mötena. Förhoppningsvis har du tät dialog med ordföranden, men de andra – hur håller de sig uppdaterade? Vems ansvar är det?

Många förslag landar abrupt på ett styrelsemöte. Ledamöterna är inte ”uppsjungna”. De har inte förstått hur akut vissa frågor blivit – investeringar, rekryteringar, försäljningar, förvärv. Som vd kan du tro att de ser det du ser. Det gör de inte, om de inte får en bakgrund.

Visst ska varje ledamot hålla sig allmänt uppdaterad. Men du kan underlätta. Styrelsen dyker ner i ditt bolag varannan eller var tredje månad. För dig är allt självklart – för dem inte alls. Backa bandet, ge grova drag av vad som hänt sedan sist. Ett kort vd-brev tillsammans med månadsrapporten kan räcka: kunder, avtal, konkurrenter, personal, det du själv funderar på.

Delar ni samma bakgrundsbild landar dina förslag mycket bättre. Diskussionen kan ändå skilja sig åt, men startpunkten blir mer konstruktiv.

Men det var väl det du ville? Att utmanas skapar utveckling!

Andra sätt att hålla styrelsen uppsjungen: ge dem bevakning av konkurrenter och marknad. Det kan vara medieklipp, analytikerrapporter, branschanalyser eller att följa nyckelpersoner i sociala medier.

Om du skriver en A4-bakgrund, börja med ledande indikatorer – det sätter kartan:

  • Orderingång
  • Kundaktiviteter och feedback
  • Kundernas branscher
  • Planerade aktiviteter
  • Konkurrenter och substitut
  • Externa faktorer som växelkurser
  • Andra risker och hot
  • Nya möjligheter.

Sedan kan du beskriva bolagets styrkor och svagheter, hur de utvecklats sedan sist, samt olika handlingsalternativ med kostnader och investeringar.

Innan du sätter igång – fråga styrelsen vad de vill ha. Börja med din ordförande. Vem vet, kanske får du en mer krävande styrelse framöver? Men det var väl det du ville? Att utmanas skapar utveckling!

Gunilla Öhman är ordförande för Styrelseakademien. Hon har en bakgrund som civilekonom, informationschef i Riksbanken och SEB. Tidigare styrelsemedlem i Proffice, SJ, Oatly, Hoist Finance, AMF fonder, HMS Networks, Atvexa och Dentalum. Nu i styrelserna i Fasadgruppen och Titania. Investor Relations chef för NCAB och Nimbus. Konsult i Carrara Communication.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.