8 tips för att hantera hållbarhetsrisker

Hållbarhet Hållbar tillväxt handlar om att växa på ansvarsfullt sätt – att stärka positiva avtryck och minimera negativa. Att ta ansvar för långsiktig överlevnad och hur verksamheten påverkar människor, miljö och samhälle.

8 tips för att hantera hållbarhetsrisker
Hållbarhet måste integreras i alla led.

Att vara hållbar är att säkerställa en långsiktig framgångsrik affär genom att anpassa sitt företag efter intressenters krav och förväntningar. Det handlar om att ta ett helhetsperspektiv och förstå bolagets affärsrisker och möjligheter.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Enkelt uttryckt är strategiskt hållbarhetsarbete all riskhantering som syftar till att företaget ska överleva på lång sikt och fortsätta generera vinst. De ökade kraven från intressenterna leder till att affärsriskerna och möjligheterna ständigt förändras. Företagen måste hänga med för att vara relevanta framöver. Sedan ställs det också ökade krav på rapportering inom hållbarhetsområdet, säger Pernilla Zetterström Varverud, ansvarig för hållbarhetstjänster hos Grant Thornton.

Transparens och tydlighet är avgörande för ett företags förtroende och anseende, konstaterar Pernilla Zetterström Varverud.
Transparens och tydlighet är avgörande för ett företags förtroende och anseende, konstaterar Pernilla Zetterström Varverud. Transparens och tydlighet är avgörande för ett företags förtroende och anseende, konstaterar Pernilla Zetterström Varverud.

Hon konstaterar att man för att säkerställa att fokus och kapital allokeras där de gör mest nytta måste man först identifiera var företagets väsentliga positiva och negativa samhällspåverkan ligger.

– Här bör man analysera sin affärsmodell men också se utanför företagets väggar och följa omvärldsförändringar samt föra en dialog med sina viktigaste intressenter.

Pernilla Zetterström Varverud betonar att det är viktigt att ägare, styrelse och ledning förstår vad hållbart företagande innebär och hur viktigt det är.

– Perspektivet bör genomsyra företagets målsättningar, strategier och operativa ansats. Hållbarhet kan endast vara värdeskapande om det integreras i alla led och inte drivs som en sidoverksamhet. Därför krävs också att alla delar av företaget tar beslut som innefattar ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter för att uppnå en hållbar tillväxt, berättar hon.

Mer framgångsrika

De företag som har använt innovation för att utveckla en hållbar vara eller tjänst har visat sig vara mer framgångsrika än de som försökt göra en existerande produkt mer hållbar.

– Här har mindre, men snabbt växande, företag en fördel framför större företag då de lättare kan anpassa sin affärsmodell. Digitaliseringen har visat sig vara en katalysator till många hållbara innovationer.

Hon menar att ett bra sätt att vara transparent och engagera sina intressenter är att hållbarhetsrapportera. Devisen är enkel: det som blir redovisat blir också utfört.

– Då ska man fokusera på att redovisa nyckeltal som förklarar hur företaget arbetar och presterar gällande de väsentliga aspekterna man identifierat. Här gäller det att vara nyanserad och att kunna erkänna om man inte uppnått sina mål eller om misstag begåtts. Samtidigt måste man visa att man jobbar med att lösa problemen. Transparens och tydlighet är avgörande för ett företags förtroende och anseende i dagens snabba informationssamhälle, säger Pernilla Zetterström Varverud.

Det gäller också att följa upp och utvärdera effekten av företagets insatser för att skapa en jämförbarhet över tid.

Leva som man lär

Det är också viktigt att leva som man lär, en hållbar vision kan snabbt hamna i skuggan av organisatoriska skandaler eller annan badwill. Här spelar ledningen återigen en viktig roll för att skapa en företagskultur som skapar rätt förutsättningar för alla medarbetare att ta rätt beslut i rätt riktning, avslutar Pernilla Zetterström Varverud.

8 tips för att hantera hållbarhetsrisker

  1. Skapa en strukturerad process så att hållbarhetsriskerna kan identifieras i alla beslut som fattas i företaget.
  2. Analysera inte ditt företag utifrån hur det ser ut idag, utan hur det kommer att se ut i framtiden och utifrån hur konkurrenterna agerar.
  3. Fördela ansvaret så att alla i företaget har ett hållbarhetsperspektiv, från ägare via styrelse och ledningsgrupp till alla medarbetare.
  4. Tänk integrerat så att hållbarhetsfrågorna finns med i alla beslut som fattas i företaget.
  5. Jobba utifrån en målsättning där ägarna anger riktningen och ledningen ger verktyg som gör att hållbarhetsarbetet kan bli operativt.
  6. Upprätthåll en nära relation med alla i värdekedjan. Kommunicera till exempel löpande med leverantörer för att kunna upptäcka och hantera risker, samt för att lägga grunden till ett samarbete som kommer väl till pass i en krissituation.
  7. Digitalisera viktiga funktioner och skapa redundans.
  8. Engagerade och inkluderade medarbetare ger en mer flexibel och föränderlig organisation.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.