AI:s snabba framfart kräver nytänkande kring hur system och processer, designas, byggs och drivs – något som hela 73 procent av ledarna uppger sätter press på dem. Undersökningen förutspår också att AI i allt högre grad kommer att fungera som en teknikutvecklingspartner, en personlig varumärkesambassadör, driva robotar i den fysiska världen och främja en ny symbiotisk relation med människor.
Fakta
Siffror från rapporten:
- 73 % av svenska chefer upplever press vid AI-implementering
- 86 % anser att AI måste bygga på förtroende
- 89 % anser att förtroendestrategier måste utvecklas parallellt med teknikstrategier
- 83 % ser öppenhet som nyckeln till AI-förtroende
- 79 % menar att anställdas tillit är avgörande för att fullt utnyttja AI
- 81 % ser en risk i att planlöst implementerade chatbottar skulle kunna ge alla varumärken en för lik röst.
Förtroende och öppenhet avgörande
För att maximera teknologins potential är förtroende den viktigaste byggstenen enligt undersökningen. 86 procent menar att AI endast kan skapa verkliga fördelar om den byggs på en grund av förtroende och 89 procent anser att förtroendestrategier måste utvecklas parallellt med teknikstrategier.
Svenska företagsledare ligger i framkant i frågan om öppenhet och rak kommunikation kring AI. 83 procent anser att detta är nyckeln till att skapa förtroende för AI. Dessutom menar 79 procent att de anställdas tillit och stöd är viktigt för att AI ska kunna nyttjas fullt ut.
– Vår 25:e upplaga av Technology Vision ger en inblick i vad som väntar när AI kontinuerligt lär sig, agerar autonomt med – och för människor, och driver företag och människor till nya spännande sätt att förnya sig på. För att kunna utnyttja fördelarna med AI i fullo kommer chefer och ledare behöva arbeta för att systematiskt injicera och utveckla förtroende för teknologin, säger Joel Hofgren, ansvarig för ny teknologi på Accenture i Sverige, i ett pressmeddelande.