nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Christian Kowalowski

12 steg mot en tjänstestrategi

I en ny bok visar Christian Kowalkowski, Linköpings universitet och Wolfgang Ulaga från Arizona State University på tolv steg mot en tjänstestrategi.

Boken har de gett titeln ”Service Strategy in Action – A practical guide for growing your B2B service and solution business”.

Dessa forskare har genom åren publicerat många vetenskapliga artiklar kring tjänstestrategier men de upplever att de tidigare inte har nått ut med sina budskap till industrin. Därför har de nu samlat sina erfarenheter i en praktiskt inriktad bok som bygger på deras mångåriga samverkan med företag och forskning inom området.

I boken presenteras en 12-stegsmodell för hur beslutsfattare i industrin kan utforma och införa en framgångsrik tjänstestrategi.

Författarna konstaterar att även de traditionella produktföretagen i allt högre grad har börjat sälja tjänster och helhetslösningar. Dagens kunder kräver också alltmer att leverantörerna tar ett större ansvar för service och underhåll av produkterna.

De menar att det finns flera fördelar med tjänster. Bland annat är de mindre konjunkturkänsla. Genom att sälja helhetslösningar är det även möjligt att bygga strategiska partnerskap mellan kund och leverantör.

Boken är skriven för affärsutvecklare, konsulter och beslutsfattare i industrin.

Christian Kowalkowski är biträdande professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet och Wolfgang Ulaga, som är USA:s främsta expert inom tjänstestrategier, är professor i tjänsteledarskap och chef för Center for Services Leadership vid Arizona State University.

Boken har de gett ut på eget förlag, Service Strategy Press och den säljs via Amazon. De bjuder även in till ett interaktivt forum på sin webbplats där det finns möjlighet att utbyta erfarenheter.

Etiketter:

Fler nyheter

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Hur viktiga är psykologiska kontrakt?

I relationen mellan arbetsgivare och anställda skapas psykologiska kontrakt som ett oskrivet komplement till det formella anställningskontraktet. Genom att förstå betydelsen av psykologiska kontrakt kan arbetsgivare utveckla ett medvetet och strategiskt relationsinriktat ledarskap. 

Expertens 7 råd om förändringsledning

Småprat skapar förtroende

Globalisering, digitalisering, ökad konkurrens. Dagens ledare har att manövrera i ett landskap som präglas av ständiga förändringar.
– Nu har det blivit ännu viktigare med ett personligt ledarskap som präglas av förtroende och tydlighet, säger Gunnar Ekman, ekonomie doktor och före detta polis som numera utbildar och föreläser om ledarskap och förändringsarbete.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här