Sverige har en stark bas av företag i olika storlekar. I PwCs globala undersökning Startup Survey har representanter för 540 europeiska bolag som befinner sig i startup- eller scaleup-fasen och som varit verksamma i högst åtta år tillfrågats om förutsättningarna att driva företag på den egna marknaden.
Bland annat fick de ange hur enkelt det är att få hjälp med finansiering och söka riskkapital samt vad som motiverar entreprenörerna att starta eget.
Undersökningen visar att de skandinaviska länderna överlag har ett gott företagsklimat, även om det skiljer en del åt mellan huvudstäderna.
Stockholm högst rankad
Hela 100 procent av de tillfrågade rankade Stockholm som bästa stad för startups jämfört med 97 procent i Oslo, 90 procent i Köpenhamn och 83 procent i Helsingfors. Det europeiska genomsnittet i undersökningen var 85 procent.
Att svenska startups rankar Stockholm högst har att göra med den goda tillgången till olika nätverk och inkubatorshubbar, stabil infrastruktur i form av snabb uppkoppling, sociala skyddsnät och möjligheter till finansiellt stöd.
– I Sverige har vi en stark entreprenörsanda där många företagare motiveras av att se andra företag lyckas skala upp eller till och med bli unicorns, kommenterar Henrik Magnusson Luther, ansvarig för PwC Sveriges arbetsgrupp för startups och scaleups.
Följer sin passion
I undersökningen ställs även frågan vilka drivkrafter som motiverar entreprenörerna att starta eget. Att följa sin passion (16,7 procent), få fatta egna beslut (14,4 procent) och nyttja en möjlighet på marknaden (13,3 procent) anges som de främsta förklaringarna.
I genomsnitt 44 procent av de europeiska företagare som deltagit i undersökningen bedömer att det är ”enkelt” att få tillgång till finansiering, medan nästan 32 procent tycker att det är ”svårt”. Smidigast är det i Helsingfors, där 67 procent uppger att det är enkelt, medan Stockholm kommer som nummer fyra på listan med 53 procent. Allra svårast är det att få finansiering i Rom och London, där endast 27 procent respektive 37 procent svarar att det är enkelt.