Sociala medier är effektiva kanaler för mindre företag att nå ut med sina budskap – både när det gäller kostnader och arbetsinsats. Det visar en undersökning av ekonomiföretaget Visma som genomfördes bland 1000 småföretagare i hela landet i november. På frågan ”Har du fått någon ny kund via sociala medier?” svarade 22 procent ja och 38 procent nej, medan resterande 40 procent uppgav att de inte använder sociala medier.
Tidigare undersökningar har visat att sociala medier i första hand används av större företag och organisationer. I början av året visade statistik från SCB att bara 28 procent av företagen med färre än 10 anställda fanns på exempelvis Facebook eller Twitter.
− Vår enkät tyder på att en snabb förändring håller på att ske, eftersom sex av tio, 60 procent, faktiskt anger att de finns på sociala medier med sina företag. Jag tror att många småföretagare lär sig av varandra och får inspiration från exempelvis nätverk som de ingår i, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.