Sociala medier är effektiva kanaler för mindre företag att nå ut med sina budskap – både när det gäller kostnader och arbetsinsats. Det visar en undersökning av ekonomiföretaget Visma som genomfördes bland 1000 småföretagare i hela landet i november. På frågan ”Har du fått någon ny kund via sociala medier?” svarade 22 procent ja och 38 procent nej, medan resterande 40 procent uppgav att de inte använder sociala medier.
Tidigare undersökningar har visat att sociala medier i första hand används av större företag och organisationer. I början av året visade statistik från SCB att bara 28 procent av företagen med färre än 10 anställda fanns på exempelvis Facebook eller Twitter.
− Vår enkät tyder på att en snabb förändring håller på att ske, eftersom sex av tio, 60 procent, faktiskt anger att de finns på sociala medier med sina företag. Jag tror att många småföretagare lär sig av varandra och får inspiration från exempelvis nätverk som de ingår i, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.
Tips för dig som vill använda sociala medier i ditt företag:
1. Nischa dig
Tänk igenom vem riktar du dig till, var du vill synas och hur du vill uppfattas.
2. Anpassa ditt budskap
Ditt budskap ska anpassas till kanalen. Sociala medier är tvåvägskommunikation.
3. Uppdatera ofta
Se till att inte svika dina gillare, de följer dig av en anledning och förväntar sig att få utdelning.
4. Ha koll på inkorgen och kommentarer
Återkoppla snarast möjligt för att visa att du är en seriös företagare.
5. Akta dig för ironi
Det som kanske menas väl kan uppfattas helt annorlunda av mottagaren.
6. Hantera kritik
Svara men gör det utanför forumet. Radera inget utom personangrepp och kränkande kommentarer.
7. Ta hjälp av andra
Uppmana dina vänner och bekanta att dela, kommentera och gilla dina inlägg.
8. Iaktta och lyssna av andra kanaler
Vad händer i din bransch och vad sägs om dina produkter?