Vad hjälper och stjälper företag i deras försök att följa marknaden? Det har Tina Wallin försökt att ta reda på i en ny doktorsavhandling.
Avhandlingen visar att den lokala omgivningen är relevant för företagens förmåga till förnyelse på flera olika sätt. I studien framgår att tillverkningsföretag med en hög intern kunskapsnivå är de som bäst tar till sig kunskap från den lokala miljön och omsätter den till nya produkter.
Ett annat resultat som presenteras är att företag som är lokaliserade på en plats med ett lågt utbud av banker upplever att de har svårt att få tillgång till externt kapital för att starta nya innovativa projekt.
Tina Wallin konstaterar att lokala bankkontor är viktiga för företags innovationsaktiviteter för att utveckla nya produkter och tjänster.
– Idag avvecklas många bankkontor och om de fortsätter att läggas ner i den takt vi har sett under 90-talet och 00-talet kan det få effekter för företagens långsiktiga överlevnad. När företag inte har råd att arbeta med utveckling av nya produkter och tjänster kommer andra företag att springa förbi, säger hon.
Tina Wallin menar att studiens resultat kan bidra till stöd för att ta fram lokala policyrekommendationer.