Förra året startades totalt 62 969 nya företag i Sverige. Det är en minskning med 15 procent jämfört med 2022. Redan då slog kriserna i omvärlden hårt mot det svenska nyföretagandet och antalet nystartade bolag sjönk med 6 procent jämfört med 2021. Visma Spcs drar slutsatsen att höga räntor, stigande inflation och höga priser på energi och drivmedel sannolikt har accelererat tillbakagången ytterligare.
– Småföretagen bidrar med var tredje skattekrona till kommunerna. Vi vet att kriser kan innebära nya möjligheter för kreativa entreprenörer. Nu måste beslutsfattarna ta vara på den kraften och erbjuda vägledning, främja samarbete och skapa ett gynnsamt företagsklimat för att trygga sysselsättningen, säger Boo Gunnarson, företagsexpert på Visma Spcs, i ett pressmeddelande.
Så lyckas du med din företagsstart
- Marknadsför ditt företag Kommunicera i kanaler och sociala medier där du når din tänkta målgrupp. Skaffa en hemsida eller webshop och börja marknadsföra ditt företag.
- Förstå dina kunder Ta på dig kundens glasögon – vill du vara kund hos dig själv? Vad googlar dina kunder på, och hittar de dig när de gör det?
- Skaffa kunder först Börja skaffa kunder redan innan företaget är i gång – ditt företag startar först när du fakturerar din första kund. Och spara alla kvitton från uppstarten!
- Håll koll på onödiga kostnader Dålig likviditet kan vara ett hot även mot företag som går bra. Håll koll på likviditeten och undersök om du kan hyra i stället för att köpa saker.
- Skaffa en mentor Du behöver inte uppfinna alla hjul själv. Lär av andras erfarenheter genom att skaffa en mentor.