– Det här är glädjande nyheter. De mindre företagen skapar de flesta jobben i Sverige och står för hälften av näringslivets omsättning. Deras växande framtidstro är en indikator på ett starkt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.
De mest optimistiska företagen finns i Blekinge där fler än sex av tio tror på ökande försäljning. Därefter följer Gävleborg, Halland och Värmland. I botten på länsrankingen återfinns Västerbotten, där endast tre av tio småföretagare räknar med ökande försäljning.
Men skillnaden mellan olika branscher är också stor. De mest optimistiska småföretagarna finns inom handel, medan vård och omsorg samt skola och utbildning återfinns på listans två bottenplaceringar. Största hoppet uppåt på listan gör branscherna jord- och skogsbruk samt hotell och restaurang till skillnad från skola och utbildning som står för det största raset med ett fall från andra till näst sista plats.
Vad beror då den starka framtidstron på? Vid sidan av säsongsberoende anledningar tror många småföretagare att försäljningen kommer att öka tack vare ett förbättrat produktutbud och ökad intern kapacitet.
– 99 procent av landets företag är små och medelstora. Deras växande optimism ger goda förutsättningar för såväl ökade intäkter som ökad sysselsättning i landet, säger Henrik Salwén.
Branscher med högst framtidstro.
Handel 61 procent
Jord- och skogsbruk 60 procent
IT och telekom 58 procent
Branscher med lägst framtidstro.
Vård och omsorg 26 procent
Skola och utbildning 27 procent
Fastighet 40 procent
Procentsiffran avser andel av företagen som tror på ökad försäljning.