Hon pekar på att vd:ar själva oftast slipper uppleva de brister i HR-processerna som deras frustrerade medarbetare måste konfronteras med.
– Klarar företaget inte så enkla saker som att betala ut rätt lön eller ersättning så skapas ett missnöje som kan sätta i gång tankarna om att byta jobb snabbare. Samma sak gäller på rekryteringssidan, tar det för lång tid att få fram ett färdigt anställningskontrakt kan företaget lätt missa en viktig talang och måste börja om.
Sverige berömmer sig ofta för att ligga i framkant av digitalisering. Maria Duni känner dock till företag som säljer avancerade molnlösningar samtidigt som de hanterar sina HR-processer med hjälp av hemmasnickrade Excel-lösningar. Hon har mött företag i Norden som inte ens kan säga hur många anställda de har i sin organisation.
– Vi måste få koll på hur många kvinnor som jobbar i vårt företag”, förklarade ett företag vi mötte, deras system kunde inte svara på detta och nu behövde de visa siffror i en investeringsrunda med krav på en viss andel kvinnor i organisationen. Sådant blir allt vanligare, menar Maria Duni.
Att få talangerna att stanna kan vara lika betungande som att rekrytera dem, men är HR-avdelningen låst vid manuella arbetsuppgifter så kan det ske till priset av dålig onboarding, menar Maria Duni. Men framför allt ger automatiseringen utrymme för företagets HR-proffs att aktivt bidra till företagets utveckling och lönsamhet.
Maria Duni ser ingen bransch som behöver automatisering av HR mer än någon annan. Är man däremot verksam i flera olika länder eller planerar för en expansion så är det extra viktigt, då behovet av väl fungerande HR-system och HR-processer ökar.
– Även om vi är med i EU så finns det olika krav i olika länder, det kommer man inte ifrån.