Ett annat exempel är när Polarbröds vd Karin Bodin i sitt sommarprat 2021 berättade om systern Anna Borgeryds bortgång. Karins stora förlust och porträttet av Anna i hennes sommarprat var hårt kopplat till deras gemensamma uppdrag i familjeföretaget. Karins berättelse gav oss en inblick i hennes ledarskap, förmåga att komma igen och förståelse för hur viktig systern Anna varit i förvaltningen av familjeföretaget. Inte en enda gång gick Karin över gränsen och blev privat.
Ett tredje exempel som vi inte kan bortse ifrån är när Caroline Farberger, tidigare vd för ICA Försäkring, hösten 2018 offentliggjorde sin könstransition. Kommunikationen var tydligt kopplat till värderingar som vikten av ledarskap och inkludering. Hon gjorde detta offentligt utan att dela med sig av privata aspekter i sitt liv. Det gör att hon framstår som en människa med mod, erfarenhet och integritet.
Ett exempel där man åkt av banan
Jag kan nästan inte undvika att ta upp ett dåligt exempel där jag anser att man totalt åkt av banan gällande sitt personliga varumärke. Tack vare att man gått över gränsen från det personliga till det mest privata. Den nyligen utgivna boken ”Välkommen till vårt äktenskap” skriven av skådespelarparet Julia Dufvenius och Christopher Wollter slog ner som en bomb i media under hösten. Det blev en stor och omedelbar PR- och försäljningssuccé.
Däremot kan jag inte lägga till att det bidragit positivt till författarnas personliga varumärken på lång sikt. Varför inte då tänker du kanske? De fick ju PR för flera miljoner! När någon skriver en bok borde syftet vara det bidrar på ett positivt sätt till dennes framtida karriär. Kortsiktigt är det troligen så även för Dufvenius och Wollter men långsiktigt, om 15 år så kommer de troligen vara mest kända för boken om sexmissbruk och inte sitt skådespeleri. Jag gissar att det inte var deras syfte med att skriva boken.
Så håller du dig personlig – utan att bli privat
- Knyt kommunikationen till uppdraget. Dela erfarenheter som förklarar dina beslut, värderingar och prioriteringar – inte detaljer ur familjelivet.
- Var konkret och sanningsenlig. Personliga påståenden ska tåla granskning. Dubbelkolla fakta (meriter, siffror, tidslinjer) – undvik överdrifter och höftningar.
- Bestäm dina “no-go-zoner”. Sätt gränser för vad du aldrig kommenterar: barn, relationer, hemadress, hälsa – träna på hur du tar dig ur dessa frågor!
- Välj rätt kanal för rätt budskap. Strategiska budskap hör hemma i egenägda, professionella kanaler, tex hemsida, pressrum eller LinkedIn – spara privata flöden till privata, låsta konton.
- Tänk risk innan publicering. Fråga: ”Hjälper detta min målgrupp att förstå mitt ledarskap – eller manar det till nyfikenhet på mitt privatliv?”
- Vid kris, separera person och bolag. Hantera sakfrågan i bolagets kanaler. Undvik att försvara dig från privata profiler – det blandar sfärer.
Att vara personlig är att ta fram kompassen och visa riktningen. Att bli privat är att öppna handskfacket. Den första bygger förtroende. Den andra bjuder in till granskning du inte kontrollerar. Välj klokt – och vinn långsiktigt.
Edit Künstlicher, varumärkesexpert med konsultverksamhet inom PR och kommunikation.
publicerad 27 oktober 2025