Etiska problem
Han konstaterar också att operationaliseringen av AI- och ML-strategier påverkas av etiska problem, brist på dataintegritet och medarbetarnas rädsla för att tekniken kan ersätta deras jobb.
– För att effektivt anamma AI och ML behövs en ökad mänsklig insyn och beslutsfattning, samt ett samarbete med leverantörer som visar ett engagemang för ansvarsfull AI-praxis och dataintegritet, menar Jens Löhmar.
Fler än 90 procent av de medverkande uppger att de för närvarande använder artificiell intelligens i sin verksamhet för att hantera medarbetare, ekonomi eller både och. 80 procent håller med om att AI och ML hjälper medarbetarna att arbeta mer effektivt och fatta bättre beslut. Behovet av investeringar inom området är också tydligt – 80 procent av de tillfrågade håller med om att AI och ML krävs för att deras verksamhet ska hållas sig konkurrenskraftig.
Överens om fördelarna
Trots den utbredda användningen av AI och ML i företagen, och det faktum att de flesta medarbetare är överens om fördelarna med tekniken kvarstår oron kring dess tillförlitlighet, etik och säkerhet. Så många som 77 procent av de tillfrågade uppger att de känner oro över tillförlitligheten gällande uppgifterna som genereras. 39 procent anser att potentiell partiskhet är en av de största riskerna när man överväger AI och 48 procent anger säkerhets- och integritetsfrågor som de största hindren för implementering. Endast 29 procent säger att de känner sig helt säkra på att AI/ML för tillfället används på ett etiskt sätt i näringslivet. Allt fler är dock optimistiska inför framtiden – mer än hälften (52 procent) säger att de är övertygade om att tekniken kommer att tillämpas på ett etiskt sätt om fem år.
Nästan hälften (45 procent) av de tillfrågade cheferna tror att AI och ML kommer att gynna arbetstagarna, öka arbetsbelastningen och skapa nya karriärmöjligheter. 43 procent är mer försiktiga och tror att AI och ML kommer att ersätta vissa arbetsuppgifter och även leda till viss arbetslöshet. 12 procent menar att AI och ML kommer att ersätta människor helt och hållet och ha en negativ inverkan på arbetstagarna.
Även om chefer världen över är överens om att det är viktigt att människor deltar i beslut som rör AI, visar undersökningen också att det finns en kritisk kompetensbrist för att lyckas med AI-implementeringen fullt ut. Nästan tre fjärdedelar (72 procent) av de svarande uppgav att deras organisation saknar kompetens för att fullt ut implementera AI och ML, och 76 procent uppgav att deras egen kunskap om AI- och ML-applikationer behöver förbättras.
publicerad 7 augusti 2023